af Jeppe Laugesen, Lektor på Vejen Gymnasium

Her følger nogle korte teoretiske overvejelser om akronologi. Udtrykket dækker også over der mere almindelige udtryk non-lineære fortællinger, men kan også indeholde andre former for tidslig manipulation. Lad os dele ordet op i dets bestanddele for at afgrænse det. Ordet starter med negationen a- bagefter -krono-, altså ”tid”, og så til sidst -logi som er ”viden om”. Ordet betyder derfor viden om alternativer til den normale fremadskridende tid, vi oplever i vores liv.

Udtrykket dækker alle former for tidslig manipulation som vi oplever i forbindelse med film. Et eksempel på akronologisk analyse er den klassiske plot og story populariseret af Bordwell og Thompsons. De to udtryk oprindeligt stammer fra russisk litteraturteori, og prøver at adskille filmens egentlige kronologiske fremadskridende handling ”story” og den rækkefølge den blev præsenteret på lærredet ”plot”. Derudover findes der en række klassiske fortællemæssige greb, såsom ”rammefortællinger,” og ”flashbacks” der også benytter tidslige forskydninger til at opretholde eller intensivere spænding i en fortælling.

Desuden udelukker film i deres natur mere tid fra fortællinger end de inkluderer. Der er altså visse tidspunkter i en histories forløb, der får lov at være med, og rigtig mange der ekskluderes: det gælder toiletture, søvn, transportsituationer og lignende. Dette omtales oftest som forskellen på fortælletid og fortalt tid. Akronologi er mest interessant, når det optræder på plotniveau, men der vigtigt at forstå, at alle niveauer i en film beskæftiger sig med manipulation af tid.

En form for tidslig manipulation af historier er med fremkomsten af streamingtjenester blevet mere og mere almindelig og det er den manipulation seeren udsætter oplevelsen af et værk for ved at trykke pause på tidspunkter, hvor det ikke var hensigten. Det er en ny virkelighed for værker på nettet, der har konsekvenser for indholdet og for modtagelsen. Man kunne kalde det akronologisk forbrug. For at dykke lidt ned i sådanne brud på den intenderede oplevelse og indlevelse kan man vende sig mod reader response-teoretikere, der arbejder med mødet med litteratur og hvordan de udfolder sig i læseprocessen.

Wolfgang Iser er en af de mest toneangivende reader response-teoretikere og han mener, at man i læseprocessen befinder sig i en proces, hvor man hele tiden efterprøver forestillinger, man har om resten af en film, og at de forestillinger, man har, hele tiden revideres baseret på nye indtryk fra det, man læser. Han mener også, at en del af fornøjelsen ved at læse er den spænding, der er mellem ens forestillinger omkring et værks helhed og så værkets gradvise udfoldning og dets aldrig helt dækkende behandling af karakterer, miljøer og handlinger. Disse huller kan udfordre læserens forståelse på uventede måder. Iser understreger, at gode forfattere altid efterlader et vist rum, hvor læseren får lov at digte videre, og det er denne sidste pointe, at en central udfordring ved den ændrede mediebrug kommer til udtryk.

Jeg har her ikke gjort mig tanker om TIKTOK, Youtube Shorts og InstagramReels indvirkning på forbrugsmønstre, men mon ikke de ekstremt korte formater vænner folk til kortere tids indlevelse i en serie og derfor en styrkelse af Netflixs tilgang. Asynkrone fortællinger kan være spændende, men jo mere komplekse de bliver jo mere kræver de et helt almindeligt fremadskridende og sammenhængende kronologisk forbrugsmønster. Det forbrugsmønster kan blive udfordret i fremtidens mediebillede, hvis tjenester og formater fortsætter med at prioritere kortfattethed, at ligestille succes med antal minutter set fremfor antal værker set og lignende.