Af Mimi Olsen, fagkonsulent, Hvidovre Gymnasium
Det første reformår lakker mod enden og eksamen er allerede i fuld gang. Det betyder også, at det er en tid, hvor der kommer spørgsmål vedrørende eksamensproduktioner og afvikling af eksamen med mere. Det giver anledning til at minde om, at –
- Der max må være 5 elever i en gruppe, når eksamensproduktionen skal laves.
- Eleverne skal have lavet en eksamensproduktion – og at det er skolen og os som mediefagslærere, der skal tilse, at eleverne får lavet den.
- Det nu er et læreplanskrav, at C-niveau-produktionerne max må være 6 minutter og at B-niveau-produktionerne max må være 10 minutter.
- At eksamensproduktionen skal være afleveret inden der gives årskarakterer – og at der ikke må ændres på de afleverede eksamensproduktioner herefter.
- Bedømmelseskriterierne er gode at have ved hånden, når I skal votere eksaminandernes præstation. De findes under punkt 4.3 i læreplanerne.
Mette Wolfhagen og jeg har lavet en elevhenvendt eksamensguide, der kan udleveres til elever på mediefag C. I finder den på EMU’en her.
Lokale studieretninger med mediefag A
Flere har stillet spørgsmål, som vedrører ansøgninger om lokale studieretninger med mediefag på A-niveau. Derfor lige en udmelding om, at fristen for at ansøge om en lokal studieretning fra skoleåret 2019/2020 er den 1. september 2018.
Masser af inspirationsmateriale til mediefag – på EMU’en
Hvis der allerede nu er nogen, der er i gang med at overveje, hvordan næste år med mediefag skal gribes an, vil jeg henlede opmærksomheden på de 5 undervisningsforløb, der er blevet udviklet til faget i foråret. De angiver time for time, hvordan de nye områder i mediefags læreplaner kan indarbejdes i undervisningen – både når det gælder fagets teoretisk-analytiske del
og praktisk-produktionsorienterede del. Forløbene er lige til at downloade og bruge, og de kan justeres og tilpasses, så de passer til den enkelte lærer og/eller det enkelte hold. De 5 forløb findes på mediefags EMU-side og har følgende titler og forfattere:
- C-niveau: Introforløb inkl. pilotproduktion / udarbejdet af Line Arlien-Søborg, Skanderborg–Odder Center for Uddannelse
- C-niveau: Teoretisk-analytisk forløb om krig i fakta og fiktion – tilrettelagt til turbohold / udarbejdet af Anders Dahl, Det frie Gymnasium
- C-niveau: Eksamensproduktionen fra ide til evaluering / udarbejdet af Tina Bødker, Roskilde Katedralskole
- B-niveau: Teoretisk-analytisk forløb om fakta og fiktion / udarbejdet af Michael Møller, Mulernes Legatskole
- B-niveau: Eksamensproduktionen fra ide til evaluering / udarbejdet af Mette Wolfhagen, Sct. Knuds Gymnasium
Dertil kommer 3 vodcasts/podcasts om mediefaglige begreber, som alle varer mellem 7 og 8 ½ min. Her forklares, konkretiseres og eksemplificeres begreber og områder i mediefags nye læreplaner, nemlig:
- Tværmedialitet / ved Henrik Højer, VIA Multiplatform Storytelling & Production
- Kontekster / ved Dorte Granild, Århus Statsgymnasium
- Målgrupper / ved Malene Moesgaard Ludvigsen, Aalborg Tekniske Gymnasium
FIP
Foråret har budt på FIP-kurser i Øst og Vest, som har været velbesøgte og godt evaluerede. Sammen med turbo-FIP-kurset i august betyder det, at i omegnen af 120 mediefagslærere har deltaget i dette skoleårs FIP-kurser. Det er et flot tal! Næste år forventer jeg, at vi igen får et Øst- og et Vest-FIP i marts måned.
Tilbage er der blot at ønske rigtig god eksamensperiode – og efterfølgende sommerferie!
Seneste kommentarer