Af Mimi Olsen, fagkonsulent, Hvidovre Gymnasium

 

Nu står eksamen for døren. Elevfilm er blevet gjort færdige, årskaraktererne er skrevet ind, undervisningsbeskrivelserne finpudset og vi venter snart kun på at høre, hvilke klasser, der skal til eksamen. Det er også det sidste år, hvor vi har to læreplaner i spil.

Den ny EMU er i luften og på den ligger der nogle nyttige eksamensrelaterede papirer. Gå ind under mediefag og klik på ”Prøver og eksamen”. Her finder I:

  • En opdateret 2019-udgave af regler, råd og vink til god eksamenspraksis henvendt til censorer og eksaminatorer.
  • En trykkeklar elevhenvendt guide til, hvordan man griber eksamen på mediefag C an. Guiden er udformet efter den ny læreplan.
  • Et tillæg til vejledningen, som indeholder karakterbeskrivelser for hhv. eksamensproduktionen og prøvedelen i gruppens/eksaminandens eksamensproduktion samt prøvedelen i det teoretisk-analytiske stof for mediefag C. Den kan være god at have ved hånden ifm. eksamen. Karakterbeskrivelserne findes også bagerst i vejledningen til mediefag C.

Flere nye mediefaglige materialer på (vej til) EMU

Der er en håndfuld spændende artikler på vej til mediefags EMU-side, og en af dem er allerede klar. Det gælder undervisningsforløbet Nye mediers udvikling, som er udarbejdet af Mikkel Randløv fra Nørre G. Han har skrevet om bl.a. mediehistoriske hovedlinjer, influencers i levende billeder og nyhedsmediers digitale liv. Forløbet er modulopdelt og indeholder arbejdsspørgsmål, kilder etc., så det er lige til at gå til. Her er der masser af inspiration at hente til undervisningen i nye medier. I finder forløbet her: https://www.emu.dk/stx/mediefag/teori-og-analyse/nye-mediers-udvikling

Snart følger en Mediefaglig manual til SRP og SSO efter den ny læreplan forfattet af Anne Juul Møller fra Odder Gymnasium. Den indeholder bl.a. en oversigt over de væsentligste retningslinjer for den mediefaglige SRP og SSO, kommer med ideer til den gode mediefaglige opgaveformulering og ser på, hvordan man som mediefagselev kan arbejde innovativt og med selvproduceret materiale i sin SRP.

 

Mere nyt fra foråret

  • De nye og justerede vejledninger til mediefag C og B er nu lagt op. De findes både på UVMs hjemmeside og på mediefags EMU-side. Der er kun tale om mindre justeringer i mediefags vejledninger. For både C- og B-niveau gælder det, at der er lavet opdateringer af afsnit 3.3 It og at der er lavet tilføjelser til afsnit 3.4 Samspil med andre fag, som vedrører mediefags muligheder for at indgå i SRP/SSO. Der er også tilføjet eksempler på mediefaglige tilgange, metoder og analysestrategier.
  • Det fagdidaktiske program er klart til de nye kandidater, der skal på kursus den 4.-6. november i Fredericia. En nyskabelse i forbindelse med teoretisk pædagogikum er det fagdidaktiske projekt. Det betyder, at mediefagskandidaterne i det kommende skoleår, sammen med deres vejleder skal formulere et problem eller dilemma, som optager kandidaten i relation til hans/hendes egen eller vejlederens undervisning med henblik på elevernes læreprocesser. Projektet vil blive udbygget og udviklet hen over pædagogikumforløbet.

 

FIP

Omkring 70 mediefagslærere har været på FIP i Århus og København i marts. Temaer var bl.a. kontekster, brug af computerspil i undervisningen, tips til at styrke de kreative processer i forbindelse med fagets praktiske del og digital dannelse. Alt materiale fra kurset findes på denne padlet: https://padlet.com/mimi_olsen1/fip_mediefag_2019

I 2020 kommer FIP også til at ligge i marts måned. Her er den foreløbige plan at sætte fokus på, hvordan man kan tilrettelægge C-niveau-forløb og -årshjul, så man kommer i mål med det hele uden at opleve, at det er alt for hæsblæsende og tæt pakket. Et tema, der blev efterlyst på FIP i år. Desuden vil arbejdet med mediefaglige SRP-opgaveformuleringer, innovation og meget gerne også et indblik i, hvor medieforskningen står lige nu, være på tapetet.

 

Bestyrelsesweekend 11.- 12. maj

Henover to dage, har jeg sammen med Medielærerforeningens bestyrelse holdt et meget spændende og produktivt møde i Odense. Her har vi koordineret kurser, drøftet mediefag, lagt fremtidsplaner og meget mere. Det vil bestyrelsen fortælle mere om 🙂

 

Til sidst er der blot at sige: Rigtig god arbejdslyst ved de grønne borde.

Skriv/ring endelig, hvis I har spørgsmål ifm. eksamen.

 

Kh Mimi