Af Søren Falgaard, Falkonergårdens gymnasium og HF

I år har jeg haft et par nye dokumentarfilm i spil. DR og TV2 har generelt mange gode dokumentarfilm, man kan plukke af. Og så støtter det Danske Filminstitut naturligvis også dokumentarfilm i Danmark, så der kommer årligt en lind strøm af gode danske public service dokumentarer, man kan bruge i undervisningen. Meget ligger naturligvis på DR og TV2 og er dermed nemme at få adgang til. Andet ligger på CFU og Filmcentralen – og kan således også nemt findes og gøres tilgængeligt for eleverne. 

I år har jeg på de fleste af mine mediefagshold brugt Mira Jargil og Christian Sønderby Jepsens dokumentarfilm ”Munken” (2023), der er støttet af filminstituttet. Det er en fremragende film at bruge i dokumentarfilmsundervisningen. Dens form er interessant, da filmen i sig selv tematiserer genren gennem de to søgende dokumentarister, der blander sig  og for en stor del gør filmen til en deltagende dokumentar. Filmen kan også bruges til at diskutere det etiske ved dokumentarfilm, da den skildrer en kendt dansk HIV -forsker, der er blevet buddhistisk munk. Han lever selv i en verden, hvor han bruger kameraet aktivt og dybest set sætter han sig til modværge mod den film, der er blevet lavet. Filmen er i øvrigt også flot lavet og den fungerer godt, da eleverne bliver meget berørt af historien. Munken ligger her: https://filmcentralen.dk/grundskolen/film/munken?unilogin=1

Da jeg startede med at undervise, var det nærmest et must, at man skulle vise Lars Engels dokumentar som eksempel på den observerende form. Men uanset hvor ikoniske Engels’ Historier fra en politistation er, så kommer man ikke udenom, at de efterhånden er bedagede.

 Det har været svært at finde nyere film, der var så rene i deres form og derved kunne bruges illustrativt og som afløser. Men som en næsten direkte kommentar til Engells’ Piger i Vestre Fængsel fra 1996 har jeg i år fundet guld i DRs dokumentarserie ”Kvindefængslet”, hvor der nu er to sæsoner. Et afsnit varer kun ca. 30 minutter og er således velegnet til undervisningen. Jeg har i år vist episode  et af serien og brugt dette på alle mine mediefagshold. Med stor succes.’

Det nye problem for mig er at finde rene autoritative dokumentarfilm, der fungerer godt. Jeg har i år brugt DRs ”Den russiske insider”, der har en voice of god som gennemgående element, men filmen er ikke helstøbt og slutter noget uforløst. Så den vil jeg ikke have valgt, hvis jeg kunne gøre det om….

En anden meget populær dokuserie at bruge i år har naturligvis været Den Sorte Svane af Mads Brøgger og TV2. Den åbner op for en masse etiske snakke om genren, da den jo har afstedkommet heftig debat, og den er også relevant at bruge i en diskussion af grænserne mellem den autoritative og den deltagende genre.Og så var der jo selvfølgelig dokumentaren Grønlands hvide guld  om kryolitminen, som blev taget ned, før man kunne nå at stave til undervisningsbeskrivelse. Endelig har DR P3 nogle virkelig gode korte dokumentarserier, som henvender sig direkte til unge. F.eks. har jeg tidligere brugt ”Helt væk på piller”, hvor Jacob Weil i den deltagende form undersøger fænomenet opioider på en spændende måde, mens hans programmer om det vilde hustler-liv i Dubai også fanger elevernes umiddelbare interesse, samtidig med at de er oplagte til en diskussion om den deltagende dokumentarists forskellige fortællemæssige greb. 

Del og stjæl-runden

Herunder forslag til turboundervisning i de tre dokumentariske genrer med ”Munken” som hovedværk.

Hvis der er tid til det, synes jeg, at det er vigtigt at lave praktiske øvelser i forlængelse af det teoretiske stof. Her kan man få eleverne til at lave mini-dokumentarer eller ganske korte interviewopgaver, der har relation til det faglige stof og de film, vi har set. Corona-klassikeren ‘human postcards’ kunne også være et bud på en hurtig og effektiv kreativ øvelse i dokumentar-værkstedet.

Dokumentarfilmsforløb (95 minutters moduler)

  1. Modul – lektie: Læs om autenticitetsmarkører. I undervisningen: Se anslaget til ”The act of killing”, arbejd med forskellige film, der kan bruges til at illustrere, at dokumentarfilm kan være meget forskellige. Vigtigste pointe for modulet er, at vi i mediefag genrekategoriserer ud fra, hvorfra filmen er fortalt, og at dokumentarfilm siger, at de er virkelige på forskellige måder.
  2. Modul – lektie: Søg selv på og find ud af, hvad ”Munken” er og hvem Christian Sønderby Jepsen er. I undervisningen: Se ”Munken” med eleverne. Filmen varer 88 minutter.Arbejde med ”Munken” ud fra spørgsmålene Fokus på autenticitetsmarkører og manipulation. Munken ligger her: https://filmcentralen.dk/grundskolen/film/munken?unilogin=1

Diskuter og noter om filmen overholder reglerne for dokumentargenren? (husk at I skal argumentere for jeres pointer med faglige belæg)

Lav en filmisk karakteriserende analyse af indledningendvælg som et led i analysen et uddrag på ca. to minutter, som I laver shot-to-shotanalyse af og bestem på baggrund af analyserne igen, om det virker til, at reglerne for dokumentar er overholdt. Brug screen shots som en del af jeres analyse. Hvilke autenticitetsmarkører er der i filmen?

3. Modul – Fokus på dramaturgi i Munken og så lidt kobling til auteurbegrebet, som vi tidligere har arbejdet med i forhold til Bong Joon Ho.

Hvad betyder dramaturgi? Hvordan er en dokumentarfilm normalt bygget op dramaturgisk? Hvad sker der med dramaturgien, når værket er kunstnerisk og tematiserer sig selv? Hvilke personer møder vi i Munken? Hvad er deres “funktion” i dokumentaren? 

Lav en FLOT oversigt over, hvordan Munken er bygget op. Og hvordan filmen faktisk ændrer formål undervejs

BONUSspørgsmål: Kan man se, at det her er en film af Christian Sønderby Jepsen? (AUTEUR-begrebet – og her har mange af eleverne en reference inden, da Sønderby Jepsen besøgte Falko i foråret)

4. Modul – Vi ser ”Den russiske insider” på dr.dk og diskuterer filmen i forhold til dokumentargenren og dens troværdighed. 

5. Modul – Vi samler op på forløbet og runder af med en test i begreber og filmene fra forløbet.