Bogen “Blotlagt” er skrevet af Søren Søberg Poulsen og udgivet på forlaget Multivers ApS, 2024

Anmeldelse af Søren Holik Rasmussen, Fredericia Gymnasium

Blotlagt – Krop, sex og vold fra tidlig tonefilm til torture porn er en essayistisk rejse gennem de mere dunkle undergenrer af film og specielt gyset. Det er en anderledes og interessant vinkel på gysergenren. For den erfarne film og gyserfan vil rejsen gennem gysets historie være velkendt og godt afdækket, men bogen tilføjer sin egen nichevinkel, der gør den kendte historie mere eksotisk og tilføjer nye facetter, som nok kun kendes af dedikerede fans. Dette er en bogens store styrker.

Hvis man kun kender til mere regulære gyserfilm og genrens almen kendte historie, så byder bogen på muligheden for at boltre sig i mindre kendte transgressive gyserfilm om afrevne lemmer og blodig bodyhorror. Forfatteren tegner et billede af en undergenre, som ikke ligger hengemt i nørdede nichehjørner, men som gennemsyrer alt fra billige sleaze produktioner til mere avantgarde arthouse film samt den brede mainstream.

Med sine godt 200 sider er Blotlagt – Krop, sex og vold fra tidlig tonefilm til torture porn overkommelig, men informativ læsning fordelt over fem kapitler, der trækker tråde fra den tidlige tonefilm og frem til i dag.

Læseren føres først gennem 1930erne til 1960erne med særligt fokus på Tod Browning filmen Freaks (1932). Browning lavede også den noget mere kendte 1931 udgave af Dracula med Bela Lugosi som Greven. 1960erne frem til 1970erne byder på Nudie-cutie film, Exploitation og Gore film. Fokus ligger bl.a. på kropslige lemlæstelser i Herschell Gordon Lewiss’ Blood Feast (1963).

Rejsen frem til 1980erne, beskriver en tid hvor det grænseoverskridende gys måtte skrue bissen på for at provokere. Ting som f.eks. pornoens frigivelse og New Hollywood havde allerede udvidet biografpublikummets tolerance. Wes Cravens debutfilm Last House on the Left (1972) bruges, som filmen der definerer den stræben.

Rejsen videre gennem filmhistorien byder på Cronenberg film, VHS-eksplosion og splatterfilm der fører os frem til 2000erne. Det er, som fans vil vide, en travl tid indenfor gyset og kapitlet præges af den enorme vrimmel af mainstream og transgressive gys, der præger perioden.

Bogens sidste kapitel fører os frem til det, der må ses som målet for hele rejsen, nemlig fænomenet torture porn, navngivet af filmkritikeren David Edelstein. Det er bl.a. et dybere kig på de film, der kom til at introducere genren til mainstream publikum, James Wans SAW (2004) og Eli Roths Hostel (2005).

Blotlagt – Krop, sex og vold fra tidlig tonefilm til torture porn får en varm anbefaling fra denne filmfan. Bogen er for fans og for nysgerrige filmbuffs. Det er ikke læsning for elever eller til undervisningsformål men mere til personlig interesse og underholdning. Bogens sprog er både dedikeret og til tider afslappet, men også akademisk og for den indviede filmfan. Det en glimrende rejseguide ind i en verden af grænseoverskridende film.