Klasselokalet summer af dæmpet aktivitet. Sollyset falder ind i striber gennem de høje vinduer, hvor støvfnug driver langsomt som små universer. Læreren sidder foroverbøjet ved katederet, med blikket rettet mod sine noter — men øjnene glider uvilkårligt mod det mørke hjørne af lokalet.
Der, i en kold pøl af skygge, står det. Et væsen, skabt af glødende skærme, sammenfiltrede kabler og papirark, der knitrer med usynlige data. Øjnene er sorte og blanke som skannere, kæberne drypper af fråde — en fråde, der lugter af snyd, fordrejede opgaver og kopierede tanker. Dets åndedræt er rytmen af algoritmer, dets pulsslag er hurtigere end enhver menneskehjerne.
Læreren mærker sit hjerte slå hurtigere. Dette monster er ikke blot en skabning af fantasi — det er inkarnationen af alt, hvad den nye tid varsler: Elevsnyd forklædt som genialitet, læringssystemer, der ikke længere kræver lærere, og en stille, men ubønhørlig nedbrydning af hele dannelsens fundament.
Monsteret står stille. Ser. Venter.
Klip til 10 måneder senere, hvor selvsamme lærer nu sidder i et kontorbyggeri midt i Kolding og træner AI-agenter og underviser sine kolleger i brugen af AI. Hvad skete der?
Det var blevet tid til et sporskifte. Det var en gammel drøm om også at prøve noget andet. Men det ønske blev sat yderligere i skred af de efterhånden flere og flere oplevelser af, at jeg oftere og oftere sad og læste AI-genererede danske stile og virkelig oplevede, at jeg spildte tiden. Både min egen og mine elevers. Og undervisningssektoren er jo en stor skude af vende. Så da chancen pludselig bød sig, fik jeg job i en samarbejdsorganisation som projektleder i brobygningsprojekter, der hjælper fx gymnasier og videregående uddannelser med at nærme sig hinanden. Ved siden af blev jeg kommunikationsansvarlig og fik pludselig mulighed for at producere videokommunikation. Ja, faktisk bruge de skills, der ellers altid har været forbeholdt mine tidligere elever at udnytte.
Nu skal der fokuspulles, så vi kan vende tilbage til det vigtige: AI.
For efter at min nysgerrighed har drevet mig i armene på det frådende monster, er AI også blevet et ansvarsområde i mit arbejde, og jeg har ofte tænkt tilbage på mit gamle job med et væld af nye ideer til, hvordan man sagtens ville kunne undervise eleverne i brugen af AI og få dem til at forstå, hvordan AI først og fremmest er en virkelig god sparringspartner, som kun bør bruges, hvis man kan tøjle den.
AI-agenten kom ind fra kulden
En AI-agent giver det indre filmlærred anstrøg af kælkede linjer og low-key-belysning. I virkelighedens verden er en AI-agent en fast prompt, som fortæller AI, hvad den ved, hvem dens målgruppe er, hvordan dens persona skal være, og hvilke opgaver den skal løse. Så det er altså en slags genvej til hurtigere at stille enkle opgaver uden at skulle lave lange og omfattende prompts hver gang. Den kan fodres med tekstfiler for at oparbejde en vidensbase, og du kan give den adgang til nettet, så den selv kan søge yderligere viden. For at kunne lave AI-agenter kræver det en betalt udgave af ChatGPT, men det bør der være plads til i mediefagsbudgettet.
At træne sin egen AI-agent vil være både en sjov og brugbar øvelse for eleverne, og jeg forestiller mig, at fx præproduktionsdelen kan få mulighed for at få lidt mere opmærksomhed fra eleverne.
Lad fx eleverne oprette en karakterudviklings-agent, som kender alt til Jonas Risvigs masterclass fra et tidligere Cut-nummer (link: Masterclass med instruktør Jonas Risvig – Cut Magazine). Det vil give mening at lade dem forsøge sig først med pen og papir, og når de så har et udkast, kan de træne AI-agenten og stille spørgsmål til at lave forbedringer i deres udkast. Man kunne også forestille sig en AI-agent, der ved meget om lyssætning, locationvalg, troper i forskellige genrer, framing osv. Kun fantasien kan i princippet sætte grænser for, hvilken type specialist man kan mane frem.
Er det så ikke at tage brødet ud af munden på mediefagslæreren? Det synes jeg ikke, for perioderne med produktion er perioder, hvor man virkelig kan føle sig utilstrækkelig i forhold til at hjælpe eleverne, fordi man skal være alle steder på samme tid. Der vil AI-agenter være en kæmpe hjælp!
Dannelse.ai
En af de store bekymringer blandt lærere er, at AI kan gøre eleverne dovne og fratage dem muligheden for at udvikle deres egne idéer. Men netop her kan AI faktisk være en støtte i dannelsesopgaven – hvis den bruges rigtigt.
AI kan fungere som et spejl og en sparringspartner, der hjælper eleverne med at reflektere over deres egne valg. Når eleverne fx får feedback fra en AI, er det lærerens opgave at stille de opfølgende spørgsmål: “Hvorfor tror du, AI foreslår det her?” eller “Er du enig – og hvorfor/hvorfor ikke?”. På den måde bliver AI ikke en facitliste, men en katalysator for kritisk tænkning.
Brugt bevidst kan AI også styrke elevernes metakognition – altså deres evne til at tænke over, hvordan de tænker. Når eleverne skal formulere præcise prompts, bliver de nødt til at overveje, hvad de egentlig vil opnå, og hvilke kriterier der er vigtige for dem.
Følgende kan stå i en særlig faktaboks for sig selv:
| Trin-for-trin: Opret en agent Muligheden for at træne egne agenter kræver en betalt konto.Gå til ChatGPT og vælg GPT’er i venstre sidemenuSøg på ”Systems Prompt Generator” (Vælg fx den, som er udviklet af ”neural.love”)Start chatten, og skriv fx følgende: ”Generer følgende systemprompt: Du er ekspert i udvikling af karakterer i kortfilm og har en bred viden inden for narratologi, plotudvikling, og hvad der driver karakterer. Du skal fungere som sparringspartner for elever i gymnasiet, som har mediefag. Når du svarer dem, skal du lægge op til, at de selv tænker videre, så de ikke altid bare tager et svar for givet. Du må gerne have en personlighed, der er lidt filmnørdet og brug eksempler fra kendte film, der har 15-20-årige i målgruppen” Herefter vil System Prompt-agenten give dig en prompt, som du skal kopiere (der er en knap i toppen af agentens svar).Klik herefter på ”Mine GPT’er” oppe i højre hjørne af siden.Klik på “Opret” Udfyld: – Navn: fx “Karakterudviklingsagent” – Instruktioner: Indsæt den kopierede systemprompt – Viden: Upload fx dokumenter med tekster om karakterudvikling, det kunne fx være Risvigs dokumenter fra hans masterclass eller Raskins syv parametre.Klik på “Opret” Nu har du en personlig AI-agent klar til brug! |
Jeg uploadede en autentisk synopsis fra et tidligere hold og bad den give feedback til mulige karakterforbedringer. Her er en del af svaret:
”1. Indre mål vs. ydre mål
- Ydre mål er tydeligt: hun vil overleve og forstå, hvad der foregår.
- Men hvad med det indre mål? Du nævner, at hun har brug for et afbræk fra familien – er det fordi hun føler sig kontrolleret, misforstået, ikke elsket? Hvis vi forstår hendes følelsesmæssige behov, så bliver hvert skridt i gyserplottet også en slags test af den side af hende.
- Tænk The Perks of Being a Wallflower møder Blair Witch Project – gyset bliver stærkere, når vi ved, hvad det koster hende følelsesmæssigt.”
Der er naturligvis en hårfin grænse mellem, hvornår noget er sparring, og hvornår noget er manglende elevindsats. Men bed eleverne om at medsende deres prompts, så det bliver tydeligt, hvor gode de har været til dels at træne og dels at bruge deres agenter. På den måde kommer fokus væk fra, at AI kun er et monster nede i hjørnet af klasselokalet, men i stedet er en sandorm i en arrakisk ørken, som man kan betvinge og ride på.
Seneste kommentarer