af Peter Winther Høymark og Tina Bødker, redaktører på dette nummer

 

Verdens bedste filminstruktør. Det var hvad Kim Jong-Il, Nordkoreas tidligere leder, engang udnævnte sig selv til. Det har vi desværre ikke haft mulighed for at tage stilling til endnu. Men at filmen for længe siden er blevet et globalt medie, er ikke nogen nyhed. Til gengæld møder vi i disse år nye markante forandringer i vores fagområde.

Nye medier, nye platforme, transmedialitet, semionauter og rekontekstualiseringer. Nye læreplaner og nye vejledninger, turboforløb og innovative prøveformer. Det fyger rundt i disse måneder med kendte og mindre kendte begreber. Meget af dette og meget andet var oppe at vende på årsmødet i Svendborg for nyligt og er helt sikkert også til diskussion rundt omkring i vore faggrupper. Vi vil med dette nummer af CUT forsøge at få hold på en del af det nye, som vi bliver stillet over for i vores daglige arbejde som mediefagslærere.

I har jo nok bemærket, at vi endnu engang har ændret format og platform. CUT har nu sit eget website med de muligheder det giver. Vi håber på, at I vil tage godt imod det nye format og “blade igennem” CUT inden I går igang med at læse de mange gode artikler. I fremtiden får I jo også mulighed for at kommentere de enkelte artikler i kommentarsporet.

Og så håber vi også at I bemærker, og vil glædes over, at hovedparten af skribenterne denne gang er hentet fra vore egne rækker. Det er skønt for os redaktører, når nye dygtige skribenter står på skulderne af hinanden for at skrive til CUT sammen med de gamle bidragydere.

Vi har i dette nummer en række artikler, som tager udgangspunkt i læreplanens nye krav.

Malene Moesgaard Ludvigsen har taget fat på spørgsmålet om hvilken betydning kommunikationsituationen, målgruppen og evalueringsformen har i elevernes arbejde med deres medieproduktion. Kim Elgaard Andersens artikel fokuserer på, at de levende billeder ikke kun fremtræder i film og TV, men også er en del af computerspillene. Tina Bødker vil gerne i sin artikel introducere og inspirere til at arbejde med distributionskanaler, delingsværktøjer og medieplatforme. Tina Bødker har også interviewet TV-manden og mediekonsulenten Keld Reinicke for at få ham til at præcisere, hvad der menes med begrebet: tværmedialtet.

En række af artiklerne beskriver konkrete undervisningsforløb, nemlig Niclas Boel Kristensens om at bruge Martin Scorcese i undervisningen. Evigt aktuelle, alsidige og højproduktive Scorcese, som fornyligt har lavet spillefilmen Silence og en dokumentarfilm om rockbandet The Grateful Dead. Tina Bødker har skrevet en artikel om sit arbejde med at anvende serier, både fiktion og fakta, i mediefagsundervisningen.

Men vi har også stof med i dette nummer af CUT, som ikke er direkte relateret til reformens nye krav.

Mange af os har nok prøvet at tage vore elever med til CPH:DOX for at se danske og udenlandske dokumentarfilm af høj kvalitet. Nina Klausen, som er nyuddannet kandidat i film- og medievidenskab har bidraget med en artikel, der tager udgangspunkt i et nyligt afleveret speciale, der har undersøgt gymnasieelevers brug af og oplevelser med denne festival og dens film.

Sophie Engberg Sonne og Katrine Sommer Boysen, som er aktuelle med bogen Filmens København, tager os på en slentretur igennem  København i en artikel, som bringer os fra Christianshavn gennem Den indre By til Nørrebro, og fremkalder kendte billeder fra nogle af de mange film, som bruger byen som udgangspunkt. Peter Winther Høymark anmelder deres  bog i CUT anmeldelsessektionen.

Anmeldelser har jo været en fast bestanddel af CUT. Det har nyheder fra Medielærerforeningens bestyrelse og fra fagkonsulenten også været. Det fortsætter vi naturligvis med i det nye CUT. Vi plejer også at have en kategori, som vi kalder for Close Up´en, hvor en skribent skriver om en personlig favorit, ofte den lidt oversete genre eller instruktør. Den har vi ikke fundet plads til denne gang, men vi satser da på at den dukker op igen næste gang.

Vi ønsker jer god fornøjelse har fra Østredaktionen med dette nummer. Den næste udgave af CUT er planlagt til at udkomme primo februar. Der er endnu ikke fastlagt et tema, men naturligvis vil diskussion om de nye aspekter af mediefaget fortsætte.