Anmeldelse af Søren Falgaard, Falkonergårdens gymnasium og HF
Hvad sker der, når to filmpersonligheder sætter sig sammen og har en ligeværdig samtale om deres film? Og hvordan er det som læser at følge med i denne samtale? Forlaget Empty Chairs har udgivet samlingen Filmsamtaler, der består af otte pamfletbøger. Bøgerne fremstår som kunstbøger, der henvender sig til det filmnørdede segment. Serien er redigeret af filmjournalisten Kristoffer Hegnsvad og forfatteren og dokumentarfilminstruktøren Peter Alsted. Designet står Rasmus Vendrup for, og en stor del af bøgernes udtryk opstår gennem illustrationerne, som Thomas Thorhauge har lavet.En stor del af læseoplevelsen består således i, at bøgerne er mere end de skrevne ord. De er en eksklusiv oplevelse for filmnørder. Hegnsvad bryder sommetider ind i samtalerne og holder samtalepartnerne på sporet, men bortset fra det lader bøgerne samtalerne tale for sig selv.
I samtalen mellem Joshua Oppenheimer og Werner Herzog drejer det sig naturligvis meget om dokumentarfilm, og om at gå nye veje for at chokere publikum. Hver bog har én farve, og bogen med denne samtale er designmæssigt helt sort og på forsiden er citatet ”Film skal efterlade dig stakåndet. Ekstatisk. Flyvende.” Et citat, der er sigende for de to filmskaberes film – og derved også deres samtale, som er interessant at følge. Her et eksempel fra de sorte bog i serien:
Herzog: “Jeg fandt på begrebet ekstatisk sandhed – som er det modsatte af at stirre sig blind på fakta. Fakta konstituerer ikke sandheden alene. Der er en normativ magt i fakta, men fakta oplyser og beriger os ikke i sig selv. Så gik jeg på jagt efter en anden form for sandhed i mine film (…) Jeg siger: Find en vej ind i noget, der opliver dig og løfter dig ind i en ekstase, hvor du træder, hvor du træder uden for dig selv i ave over oplysningen og berigelsen”
Oppenheimer: “Jeg taler i lignende ord, men kom til den tanke ad egne veje. Også fordi, tror jeg, at mange kunstnere har haft den. Som Mark Twain “nogle gange må man lyve for at sige sandheden.” (s. 38-39 , Oppenheimer///Herzog, Filmsamtaler, Empty Chairs, 2025)
De andre samtaler du kan dykke ned i i de andre pamflet-bøger er mellem Matthew Barney og Casper Noé , Paul Schrader og Robert Bresson, Michael Madsen og Phie Ambo, Ruben Östlund og Janus Metz, Barry Jenkins og Claire Denis, James Marsh og Laura Poitras samt Simon Staho og Jørgen Leth. I den mørkelilla bog finder man samtalen mellem Staho og Jørgen Leth, der blandt andet handler om den kunstneriske proces og hvordan de to arbejder meget forskelligt. Her er et par eksempler:
Jørgen Leth: “Vi sendte skuespillerne nogle notater, de mødte op, og så arbejdede vi en dag, og så var vi færdige, og så gad jeg ikke se dem igen. Så krydsede vi dem af. Færdig. Jeg har aldrig haft lyst til at filme efter et manuskript. Et manus er et koncept. Hvorfor skulle jeg skrive alle replikkerne? Det er kedeligt. Hvorfor skulle jeg gå ud og filme, hvis jeg allerede havde skrevet alt ned? Men jeg skriver ideerne ned. Det er man nødt til, hvis folk skal være med.” (…)
Simon Staho: “Jeg kan ikke tillade mig, at der opstår noget undervejs, fordi det koster penge. Jeg kan ikke få en kunstnerisk impuls, der vil ændre tonen eller slutningen i filmen. (…)Men det er ikke selv det ydre plan, der er farligt. Det er den indre control freak, man skal være bekymret for. Den er angstfremkaldende: Når man opdager, at spillets regler er blevet inderliggjort. Da jeg begyndte med at lave film, troede jeg, at den kunstneriske impuls var den vigtigste – ligesom hos digteren eller maleren. Men jeg har indset, at det måske slet ikke er den leg vi leger!” (s. 26-27 , Simon Staho/// Jørgen Leth, Filmsamtaler, Empty Chairs, 2025)
Dette uddrag viser bøgernes værdi i forhold til at belyse, hvordan filmskabere er meget forskellige og har deres egne tanker om, hvad der fungerer for dem.
Den komplette serie på 8 bøger har et stringent design med hver sin farve, og halve sider, hvor hver instruktørs citater står henholdsvist på højresiden eller venstresiden. Serien fremstår flot og farverig, og der er mange timers interessante samtaler at gå på opdagelse i. Alle samtalerne giver på hver deres måde et godt indblik i store filmmageres måde at tænke på.
Så er du filmnørd med hang til eksklusive bøger med flot og anderledes design, er bøgerne for dig og din filmbogreol. I undervisningen kan man ikke direkte bruge bøgerne, med mindre man kører et dedikeret auteurforløb eller savner selvstændigt materiale som sekundærlitteratur til SRP-opgaver eller lign..
Bøgerne er på 40-64 sider og koster hver 149 kroner.
De er udgivet af empty chairs: https://www.emptychairs.dk/books
Og støttet af Politiken-Fonden
Seneste kommentarer