Af Lars Martin Sørensen, DFI

 

Et spøgelse fra fortiden går gennem Verden af i dag. Højtråbende karismatiske ledere svinger igen de nationale faner så højt, at al tale om internationalt ansvar og samarbejde overdøves. I Europa demonterer folkevalgte anti-demokrater demokratier indefra. Propagandistiske og fremmedfjendske udfald fra både præsidenter, pressetalsmænd, menige politikere og veritable hære af internettrolde præger den ’postfaktuelle tidsalder’, vi angiveligt lever i. Det er som om 1930’erne går igen. Eller er det?

Den diskussion er der ikke enighed om. Der er til gengæld rum for debat og læring om ideologiernes kamp i 1930’erne, hvordan den udspillede sig i medier, på gaden blandt radikaliserede unge og hvor paralleller kan drages til nutiden i et nyt undervisningsmateriale fra Filmcentralen/Undervisning.

 

Nydigitaliseret nazipropaganda
Propaganda – et undervisningsmateriale om demokratiets skæbne i 30’ernes Danmark’ er baseret på to tilsyneladende politisk modsatrettede propagandafilm, en nazistisk og en socialdemokratisk:

Den nazistiske ’Vi vinder Folket’ er de danske nationalsocialisters bud på en film, som skulle hverve proselytter for nazismen i Danmark sidst i 1930’erne. Der er tale om en ganske giftig cocktail af antidemokratisk systemfjendtlighed – datidens ’politikerlede’ – og nationalistisk forherligelse af Danmark. Filmen blev rimeligvis produceret i forbindelse med Folketingsvalget i 1939, siden blev den konfiskeret til brug for retsopgøret efter befrielsen og har årtier ligget uset som analog film Det Danske Filmarkiv.

Den socialdemokratiske ’Danmark for Folket’ er spillefilmspropaganda med flere af datidens helt store skuespillere i bærende roller. Her fisker Ib Schønberg, Arthur Jensen og Johannes Meyer stemmer blandt de samme vælgergrupper som den nazistiske ’Vi vinder Folket’. Og begge film har morgendagens Danmark og dermed datidens ungdom i fokus og som primære målgruppe. Det er film fra demokratiets skæbnetime, som på mange måder overrasker i en modstilling. Både fordi de tematiske og visuelle fællesnævnere er påfaldende og fordi det for socialdemokraterne nok handlede om at hverve nye partimedlemmer, men også i høj grad om at forsvare det demokrati, der var under pres fra de ekstreme yderfløje.

Materialet indeholder særfaglige spørgsmål til mediefag, historie og samfundsfag, og består desuden af et 14-siders pensumrettet kompendie, som ridser den historiske og mediemæssige baggrund op, suppleret med klip og stills fra de to film. Filmklippene kan frit downloades og bruges i præsentationer, modstillinger eller remedieringer, hvor eleverne eksempelvis kan klippe filmene om, lægge ny speak på, ændre det propagandistiske budskab – kort sagt: manipulere sig til en øget bevidsthed om filmenes propagandistiske manipulation. En nutidskobling byder sig til i Medierådet for Børn og Unges online-publikation ’Nettets Vildveje’, om nutidens løgn, manipulation og radikalisering på nettet.

Det hele finder du ved at benytte linket.