Af lektor Kirsti Dana Jakobsen, Det Blå Gymnasium Tønder, Tønder Handelsskole

På Det Blå Gymnasium Tønder er der ikke langt fra teori til praktisk erfaring, når elever bytter klasselokalet ud med Schackenborg Slots royale rammer. Udbyttet er TV-omtale og elever, der vokser og udvikler sig.

Når jeg i mediefag samarbejder, gør jeg det nærmest altid med en lokal virksomhed. Det gør jeg af flere gode grunde:

1: Vi er et handelsgymnasium og en handelsskole, så fokus er på muligheder i handelslivet.
2: Eleverne vokser for øjnene af mig.
3: Der er gode markedsføringsmuligheder for mediefag i processen. 

Hvis der er tale om et C-niveau som f. eks. på vores EUX, kan et samarbejde med en virksomhed dog være svært at nå i en presset hverdag, men når man nu arbejder på en HHX/EUX, er der masser af gode og oplagte markedsføringsfag at samarbejde med.

I starten af skoleåret på EUX skal eleverne igennem EO1. Hos os har vi valgt at lave et tværfaglige samarbejde i fagene Afsætning B, Tysk B og Mediefag C.

Reklamefilm med Schackenborg Slot
Vi har et tæt samarbejde med kommunens lokale virksomheder og følger med i, hvilke projekter i byerne, der kunne være relevante for os at være med i. Sidste år arbejdede eleverne med en nyåbnet restaurant og hotel, som de lavede reklamefilm for, og i år kørte vi lidt ud for byen og samarbejdede med Schackenborg Fonden. 

Produktet her var fire reklamefilm, der hver især formidlede fire særlige ting ved Schackenborg Fonden for de tyske turister, vi har i kommunen – én film om selve Schackenborg Slot, én om Schackenborg som kultursted, én om byen Møgeltønder og én om landbruget. 

I Afsætning lærte eleverne blandt andet om oplevelsesøkonomi og markedsføringsstrategier. I Tysk lærte de om tysk turisme og målgruppeteori. Og i Mediefag lærte de om at skrue en god reklamefilm sammen og hvilke kanaler, man kan og bør gøre brug af.

Eleverne vokser
Eleverne elsker sådanne projekter. De finder det utrolig relevant og kan se, hvordan de helt håndgribeligt kan bruge deres uddannelse, og hvordan fagene hænger sammen. De skriver projektet på deres CV og vokser for øjnene af mig. At se eleverne stå og pitche ideer for en virksomhedsejer, mens jeg bare står i baggrunden… ja, så er jeg bare mega stolt! 

Virksomhederne får foruden fire gratis reklamefilm også nye ideer til, hvordan de fremadrettet kan
markedsføre sig. Det er derfor aldrig et problem at få et samarbejde med en lokal virksomhed. De står i kø.

De belønner også ofte eleverne i form af tilskud til studieture, en middag eller andre gaver. Også her vokser eleverne, fordi de kan mærke, der virkelig bliver sat pris på deres gode arbejde. Det ansvar, de får, motiverer dem til at yde en ekstraordinær indsats – og det bærer deres slutprodukter i den grad præg af.

Interesse fra TV og lokalpresse
Når jeg skriver, at sådanne tværfaglige projekter også giver gode markedsføringsmuligheder i Mediefag, er det fordi, at interessen for Mediefag og viden om, hvad man kan bruge faget til, ikke kommer af sig selv.

Det er et fag, der skal sælges, hvis det skal kunne konkurrere med de større og mere etablerede fag. Og med den nye gymnasiereform på en lille skole i udkantsområdet kan vi ikke hvile på laurbærrene, hvis vi fortsat skal kunne tilbyde Mediefag til de kreative elever.

Tidligere samarbejder med lokale virksomheder har kastet omtale i lokalpressen af sig, men lige præcis i forhold til Schackenborg-samarbejdet lykkedes det faktisk at vække interesse for vores arbejde hos en større tv-produktion. Således dedikerede TVSYD store dele af afsnit 5 i deres serie om livet på Schackenborg Slot til vores samarbejdsprojekt.  Afsnittet blev sendt på tv i januar 2021. 

Når det er sagt, mener jeg dog stadigvæk, at den bedste måde at ”sælge” Mediefag på, er igennem eleverne selv. Men lidt gratis presse skader heller ikke.