Skrevet af Sara Lindberg, Brøndby Gymnasium
Er din arm heller ikke en direkte forlængelse af en Playstation? Bliver du lidt bange, når du hører ord som computerspil og consol og cutscene? Aner du bare ikke, hvordan du nogensinde skal kunne implementere ´det der spil´ i din undervisning? Og synes du, at samspillet mellem medier er og platforme er interessant? Så er denne artikel til dig! (Er du til gengæld selv mega sej til alt det der – så bær over med skribenten!)
Emnet Tværmedialitet, film/serier og spil.
Man kan selvfølgelig vælge at køre et helt forløb om computerspil, evt. koblet med en genre som fx gyser. Det kan helt sikkert være fedt, man kan nemt snuse lidt til spil uden at det fylder for meget, og man kan jo undlade at stille eksamensspørgsmål i det, hvis det gik helt galt.
Men med vanlig sans for at gøre livet spændende (og lidt besværligt) for mig selv, valgte jeg selvfølgelig sidste år at introducere computerspillet som en del af et emne om tværmedialitet. Jeps – jeg blandede selvfølgelig to ting, hvor jeg var på udebane! Så var jeg nemlig sikker på, at jeg absolut ikke kunne bruge noget af det, jeg tidligere havde lavet, og der var absolut heller ingen risiko for, at jeg nogensinde var over- eller velforberedt.
Sammenkoblingen af tværmedialitet, film/serier og spil viste sig at blive både meget aktuel og flydende i den forstand, at der jo hele tiden kommer nye serier, film, spil og et Atlanterhav af tilhørende paratekster. Eleverne er hele tiden et skridt foran på nogle områder, og det må man kunne leve med. De synes til gengæld, at det er for fedt, når man indrømmer, at man ikke selv har spillet det nyeste GTA – men at de gerne må fortælle om det, eller måske endda tage det med og vise det i klassen! Desuden kan man trække på deres viden om forskellige nye medier og de ved faktisk rigtig rigtig meget. De kender muligvis ikke begreber som kredsløb, tværmedialitet og levelstruktur, men de har en masse forhåndsviden, som kan drages i spil.
Tværmedialitet er efter min bedste overbevisning et vigtigt område i mediefagsundervisningen. Det findes overalt i mange forskellige genrer og formater og der krydsrefereres i stor stil. Desuden bygger meget marketing på netop det – og om vi vil det eller ej, så fylder det ekstremt meget i både vores og elevernes liv. Hvem har fx (ikke) lagt mærke til hvordan en seriehit som Stranger Things faktisk er en lang product placement for fx Coca Cola, Kentucky fried Chicken, chokoladebarer og supermarkeder? Eller hvordan de efterhånden mange LEGO film og serier spiller på netop det voksne publikums kendskab til voksne filmreferencer og – karakterer. At se en LEGO film er vel nærmest lidt som at se et afsnit af Kender du typen?, hvor man hele tiden kan gætte med i forhold til referencen. Og så er der jo fx også selve samarbejdet mellem Marvel og LEGO, hvor man både bruger kendte figurer og historier som basis for nye produkter. De har altså fat i den lange ende!
Emnet er jo i sig selv ret bredt og det kan man måske kritisere det for. Til gengæld giver det rig mulighed for, at man kan skrue op eller ned for alle delelementerne, hvis det ikke rigtig fungerer. Det fungerer for mig, fordi det kan tilpasses holdets interesser og jeg synes det giver ret meget til undervisningen at eleverne selv får lov at komme med ideer til undervisningen.Måske giver det mere mening at skære det ned til film og spil? Eller man kan kaste sig over serier og bruge de andre dele til perspektivering?
Erfaringen fra sidste år var, at det var et genialt emne både at undervise i og gå til eksamen i. Spilanalysen er bestemt overskuelig for alle, der findes uendeligt meget materiale til at belyse tværmedialitet og det er en befrielse at kunne tale om andet end 3-akter-modellen, berettermodellen osv.
I eksamenssituationen giver det mulighed for større variation i citaterne og eleverne kan inddrage deres forhåndsviden på en anden måde.Jeg endte med at lave eksamenscitater i hhv. Walking Dead og Spiderman. I begge tilfælde hentede jeg et gameplay med cutscene og spil på YouTube og lagde selv undertekster på. Der var således mulighed for både spilanalyse og ´almindelig´ virkemiddelanalyse og mulighed for at sætte tværmedialitet på som en lækker lyserød glasur. Andre fik et eksamensspørgsmål som decideret handlede om tværmedialitet, og det fungerede også fint. Der var rigtig meget at sige og eleverne syntes, at det var fedt at komme op i – og hvor tit synes de egentlig det?!
Materiale
Jeg har taget udgangspunkt i de to glimrende grundbøger Levende billeder – grundbog i mediefag (2020) og Gameplay (2019), inklusive glimrende opgaver i begge bøger. Derudover har jeg selvfølgelig benyttet en masse levende billeder, spil, gameplay, artikler og uddrag fra bøger.
Det tekniske
Man kan måske godt få en smuuule koldsved ved tanken om de tekniske udfordringer i forhold til spil, hvis man ikke rigtigt er gamertypen (læs: det er jeg ikke). Hvor skal man starte? Og hvad gør man, hvis det ikke virker? Har man mulighed for at købe 5 Playstations? Kan man finde ud af at sætte dem til en skærm? Har man computere, som kan køre spillene? Har man råd til at købe spil? HVORDAN VIRKER DEN DER DIMS???
Der findes heldigvis uendelig meget materiale til alle mulige universer og genrer, og meget af det ligger gratis og venter på at blive hentet ned på en telefon. Og så undgår man de tekniske hovedbrud i første omgang og kan koncentrere sig om det faglige indhold. Jeg kan faktisk varmt anbefale at starte med det!
På Brøndby Gymnasium startede vi med at køre et forløb om amerikanske serier inkl. fire moduler med 1 episode af Walking Dead + Walking Dead (gratis til iPhone), samt 1. episode af Stranger Things + Stranger Things (gratis til iPhone). Det var en relativt uforpligtende måde at prøve det af på, og de to helt forskellige spil gav en fin perspektivering til tv-serierne. Vi har efterfølgende været så heldige at få helt nye iMacs til redigering i år og har også haft penge til at installere nogle (rigtige) spil på dem, men forløbet kan sagtens fungere uden. Et alternativ kan til en start være at inddrage gameplay, som er spilsekvenser, hvor man ser andre spille spillet. De findes i hobetal på YouTube, og der er masser at snakke om mediefagligt! I øvrigt er man godt hjulpet, hvis man, som vi, har en god it-mand, som gider at hjælpe med at få det kørt i stilling. Vores it-mand synes tydeligvis, at det er månedens sjoveste opgave at hjælpe med spil, og det kan man vel egentlig godt forstå…
Jeg har forsøgt at skitsere nogle muligheder for at vise, hvordan et forløb kan skrues sammen for dem, der ikke har kastet sig ud i det endnu. Det er også forsøgt at sætte moduler på, men noget strækker sig selvfølgelig og noget afsluttes hurtigere. Nedenstående eksekveres i skrivende stund på mit B-niveau hold (3.g), som er både interesserede og ret dygtige og har kendskab til fx almindelig dramaturgi og fremdrift fra 1.g. Planen nedskaleres til C-niveau senere på året. Der er som antydet utallige muligheder, og det bliver helt sikkert interessant – og sikkert også godt uanset hvad du vælger!!
Modul | |
Introduktion | Om: Interaktive kredsløb (koble internet-kendisser og virale medietekster og formater i markedsføring. Intertekstuelle referencer).Netflix algoritmerSamarbejde mellem nye medier Materiale:Bogen Levende billeder s. 278 – 284.Artikel DR: TikTok-stjerne laver stor aftale med Netflix. Hendes evner som skuespiller er ligegyldige…: https://www.dr.dk/nyheder/kultur/film/tiktok-stjerne-laver-stor-aftale-med-netflix-hendes-evner-som-skuespiller-erArtikel, Information: Det er Netflix verden – vi bor bare i den. (29. april 2020)Anslag til filmen He´s all that. Netflix 2021. Opgaver:Se første 10-15 min af Netflix filmen ”He´s all that” (den mest streamede film på verdensplan i Undersøg Addison Rae på sociale medierDiskussion af Netflix indflydelse |
Introduktion | Om: Medieplatform, målgruppe, format (længde eller antal i serie) og evt. genre. Tværmedialitet Kommunikationskredsløb Affordances (forskellige mediers og medieplatformes særlige muligheder, funktioner og målgrupper). Primære tekster og sekundære paratekster – om eller i storyworld (hierarki) ProdUser PRODuser Storyworld Materiale: Bogen Levende billeder (2020): Nyere medier, Tværmedialitet. S. 299-305 Opgaver: Tværmedialitet. Lav din egen udgave af modellen s. 303 (ProdUSER, PROduser). Forklar svære ord. Vælg en film/serie. Undersøg hvilke paratekster, der findes rundt om den primære tekst. Sæt ind i modellen. Husk at forholde dig til medieplatform, målgruppe, format (længde eller antal i serie) og evt. genre. Fremlæg i grupper hvor eleverne underviser hinanden ud fra egne eksempler. |
Om: Videospil i 1990érneVideospil i 2000érne Næranalyse Materiale: Bogen Gameplay s. 80-85 Assasins Creed Valhalla trailer til spil: Opgaver: Få overblik over udviklingen i videospilFind film/serier som også har bøger, spinoff, spil, merchandise osv. Analyse af virkemidler, temaer, spændingselementer, genkendelighed, symbolik og udviklingen indenfor videospil. | |
Om: Serieformer – episode, følgeton Dramaturgi Fremdrift Materiale: Bogen Tv-serier: Serieformer og fortællefokus. S. 38-43 (episodeserien, følgetonserien) Serien Vikings episode 1 (og 2) (HBO) Opgave: Analyse af serieformer og fortællefokus, dramaturgi, fremdrift osv. | |
Om:Serieformer – plot eller karakterbaseret DramaturgiFremdrift Materiale:Bogen Tv-serier: Serieformer og fortællefokus. s. 45 – 50 (plot eller karakterbaseret)Artikel, Analyse: Streaming-tv slår berettermodellen ihjel – men her er afløseren: https://journalisten.dk/analyse-streaming-tv-slaar-berettermodellen-ihjel-men-her-er-afloeseren/?fbclid=IwAR3TB5HRTwcy423uL3sH-UikQWV93AJavWsuRXoS3_3kddlyL-TcREbZduA Opgave:Analyser serien ”Vikings”: serieform og fortællefokus? Markante virkemidler? Fremdrift? Se gameplay til Assasins Creed Valhalla: https://www.youtube.com/watch?v=YBMKuQAKQkw Sammenligning af spil og serie. Ligheder og forskelle i virkemidler og den effekt det har for oplevelsen. | |
Om: Fortællemetode i spil Materiale: Bogen Gameplay s. 23-36 (Levelstruktur og quests med udfordringer) + (spillerens eller spillets præmisser) + (cutscenes: introduktion, overblik fx level, skubbe plot fremad – suspence, tidsspring, følelsesmæssigt nærvær) Computerspil, LEGO Marvel – Superheroes. Opgave: Spille Marvel – Superheroes og analysere spilverdenenAnalyse af fortællemetode. Lav en anmeldelse af spillet i YouTube-stil 2 min i par. Brug så mange fagbegreber som muligt. | |
Om: TværmedialitetKommunikationskredsløbSerieformerSpilverdenen Materiale:Artikel, DR: ”Hårdtslående Lego-serie har også kurs mod Hollywood”Artikel: Things about the LEGO-movie you only notice as an adult: https://www.looper.com/76428/things-lego-movie-notice-adult/Artikel: ”The appeal behind lego-movies and tv-shows:https://natalia-nazeem.medium.com/the-appeal-behind-lego-movies-and-tv-shows-9c2f012ba15f LEGO “Marvel: Superheroes, Maximum overload” 22 min (Netflix) Opgave:Analyse af serieform og karakteropbygningSammenligning med spilletDiskussion af kommunikationskredsløbet, samt målgrupper. | |
Om: Spilverdenen Tværmedialitet Materiale: Bogen Gameplay s. 37-39 (Spilverdenens stil) + s. 41 (Leveldesign) + s. 44-45 (udfordringer og power ups) + s. 48-50 (2D-kamera og 3D-kamera) + s. 54 (synsvinkel og beskæring) Spil, ”The Witcher – wild hunt” (PS4, PC). Et virkelig fedt spil ☺ eller Gameplay “The Witcher 3: Wild Hunt”. Official gameplay (37 min): https://www.youtube.com/watch?v=xx8kQ4s5hCY&t=297s Opgave: Spille (eller se uddrag af gameplay)Analyse af spilverden | |
Om: Serieformater Virkemidler Tværmedialitet Materiale: Serien ”The Witcher” pilot (Netflix)Uddrag fra bogen af Andrzej Sapkowski “The Witcher”. Scenen hvor han bekæmper et monster i en krypt i starten af både bog, serie og spil kan fint sammenlignes. Opgave: Se film Analyser filmiske og dramaturgiske virkemidler, format, karakterer osv.Undersøg fandyrkelsen ift. kredsløbet (som er enormt).Diskussion af mediernes styrker og svarheder. | |
ELLER | Om: Spilverdenen Kommunikationskredsløb – Lever den stadig? Materiale: Bogen Gameplay s. 37-39 (Spilverdenens stil) + s. 41 (Leveldesign) + s. 44-45 (udfordringer og power ups) + s. 48-50 (2D-kamera og 3D-kamera) + s. 54 (synsvinkel og beskæring) Spillet Tomb Raider, 2016 (Mac, PC, PS4) evt. cutscenes og trailere fra spillet Opgave: Spille (eller se uddrag af gameplay, cutscenes og trailere)Analyse af grundlæggende spiloplevelse, Fortællemetode, Spilverden, virkemidler osv. |
Om:Gode gamle (nye) Tomb Raider Materiale:Filmen Tomb Raider, 2018 (Netflix) ca. 2 timer.Klip fra de gamle film Opgave: Filmanalyse + sammenligning med spil | |
Tema ide | Om: Spil og serier i økonomisk perspektiv – kredsløbets nødvendighedProduct placement som finansiering – Algoritmer og målgrupper Materiale:Product placement I ”Stranger Things”: https://www.youtube.com/watch?v=w31dKJMdqh4 Spillet gratis ”Stranger Things – the game” (som har en eksplicit reklame for Netflix i det ene hjørne)Artikel fra DR: ”Ny Fortnite trøje koster 4500 kroner og er allerede udsolgt”: https://www.dr.dk/nyheder/kultur/gaming/ny-fortnite-troeje-koster-4500-kroner-og-den-er-allerede-udsolgtArtikel fra DR:”Har du prøvet det? Længe ventet spil slår rekord og får serverne til at gå ned” (Amazon forsøger at komme ind på markedet)https://www.dr.dk/nyheder/kultur/gaming/har-du-proevet-det-laenge-ventet-spil-slaar-rekord-og-faar-serverne-til-gaaSoundvenue: ”Dansk producent om Netflix-samarbejde: De er meget bevidste om deres magtposition”: https://soundvenue.com/film/2021/03/dansk-producent-om-netflix-samarbejde-de-er-meget-bevidste-om-deres-magtposition-441915 |
Tema ide | Om: Problematisering af spil (og industri)Sexisme i spilbranchen Materiale:Artikel fra DR: ”Skandaleramt spilgigant fjerner omdiskuteret indhold: ‘Der skal være plads til alle’”: https://www.dr.dk/nyheder/kultur/gaming/skandaleramt-spilgigant-fjerner-omdiskuteret-indhold-der-skal-vaere-plads-tilFilmmagasinet EKKO: ”Helt skudt i hovedet”. (Om fornedrelse, tæv og voldtægt af kvinder som del af det ultra populære spil GTA.Artikel fra DR: ”Hundredvis af ansatte kræver topchef fra skandaleramt spilgigant fyret”: https://www.dr.dk/nyheder/kultur/gaming/hundredvis-af-ansatte-kraever-topchef-fra-skandaleramt-spilgigant-fyretArtikel fra DR: ”Spilfirma bekræfter: Kendt figur er transkønnet”: https://www.dr.dk/nyheder/kultur/gaming/spilfirma-bekraefter-kendt-figur-er-transkoennetFilmen ”Free guy” (Disney, 2021) |
Gode og måske gratis alternativer | Serien ”Walking Dead” pilot, 60 min (HBO) + Spillet Walking Dead: The Game (redaktionens udvalgte). Gratis i Appstore til mobil. LEGO “Star wars” droid tales pilot, 22 min (Disney+) + Star Wars 1- uendeligt + Spillet LEGO Star Wars TFA. Gratis i Appstore til mobil. LEGO “Ninjago – way of the ninja” pilot, 22 min (Netflix) + Spillet Ride Ninja. Gratis i Appstore til iPad. “Stranger Things” (Netflix) + Stranger Things – the game (gratis til iPhone I app-store) Marvel film + en hulens masse små gratis og dyre spil. ”Alien” + det virkelig uhyggelige spil Alien – Isolation (PC) |
Seneste kommentarer