Af Malene Moesgaard Ludvigsen, Aalborg Tekniske Gymnasium

 

’And now, Harry, let us step out into the night and pursue that flighty temptress adventure’ – Albus Dumbledore, Harry Potter and the Half-Blood Prince [Warner Brothers 2005]

Praktikalitet hænger i mediefag unægteligt sammen med teknisk udstyr. Det sætter til tider sine begrænsninger. Enten fordi vi på skolen ikke besidder det ønskede udstyr, eller fordi det ganske enkelt er nemmere at begribe de teknikker, der er anvendt i en filmproduktion, hvis man selv får mulighed for at afprøve dem. It’s learning by doing.

Editeringsprogrammer, apps og mobiltelefoner er i konstant udvikling. Udstyret bliver mindre, bedre og mere tilgængeligt, og derfor er animationsprogrammer og virtual reality nu heller ikke længere et sjældent og særligt fund på skolerne. Den tekniske udvikling og de digitale forhold har ganske enkelt gjort det nemmere for os i undervisningen at mønstre en større alsidighed i de audiovisuelle produktioner, der laves – hvilket den nye læreplan også lægger op til. Men der er stadig langt op til de professionelle standarder. Teknikken alene gør det heller ikke. På de fleste spillefilmsproduktioner har scenografi, kostumer, rekvisitter, make-up og lys en mindst ligeså stor betydning. Noget eleverne værdsætter, men opdager tager tid.

I takt med den teknologiske udvikling, og oplevelsesøkonomiens indtog, synes synligheden omkring produktionsprocessen at være blevet større. Måske skyldes denne åbenhed, at vi i det senmoderne samfund hylder autenticiteten. Og vi skal da heller ikke så langt væk, for at få et blik ind i en af de helt store produktionsmaskiner; en seværdighed der var med til at vække en af tidens helt store fortællinger til live påny. I 2012 åbnede Warner Bros. Studios Tour London – The Making of Harry Potter lidt nordøst for London. En fortsættelse af historien for de dedikerede fans, og et overflødighedshorn for alle filmelskere. 

Kræs for filmelskere

Igennem alle de år, hvor indspilningerne af de otte Harry Potter film har fundet sted, har man nøje udvalgt og bevaret interessante og betydningsfulde genstande fra filmene. De oprindelige Warner Brothers studier danner rammerne om det – delvist – genskabte produktionsdesign, og her er der rigeligt med fortællinger fra positionen bag ved kameraet for alle nysgerrige filmentusiaster.
Ønsker man, sammen med sine elever, at komme helt tæt på virkelighedens fantasi, for at få et indsigtsfuldt blik ind i produktionsprocessens mangfoldighed og mangefacetteret arbejde, så er stedet det mest oplagte – også taget den korte afstand i betragtning. Jeg selv blev indrømmet væltet bagover! Ikke kun fordi det var helt unikt at komme så tæt på the-real-life set-up. Men i ligeså høj grad, fordi det kæmpe arbejde, der ligger bag en sådan produktion, pludseligt bliver helt utrolig tydeligt. Denne glemmer man desværre alt for ofte.

Uden af afsløre alt for meget – for den oplevelse skal I selv have – så kan jeg godt sige, at der var rigeligt at dykke ned i: nyproducerede film – egnet til formålet – kostumer, parykker, rekvisitter, scenografier, ingeniørtegninger, animationsstudie, tekniske konstruktioner, voksfigurer anvendt i filmene og real movie green screen areas – som man desværre ikke må tage billeder af. Det blev ved og ved og ved, og jeg troede derfor flere gange, at jeg faktisk havde nået enden på turen.

Så er man i gang med at planlægge en studietur til London, eller skal man afsted på egen hånd, så er The Harry Potter Studio Tour et must! Det er en oplagt mulighed for at udvide den mediefaglige indsigt, og det er yderst sjældent, at man får et så realistisk blik ind i en så stor verden.