POV
De fleste af os prædiker nok for vore elever, at filmarbejde er et teamwork. At samarbejdet er altafgørende for at kunne lave film. Forskellige roller skal fordeles og varetages, men hvis ikke man spiller sammen i respekt for hinandens funktioner, vil det altid vise sig i det endelige produkt: filmen. Gruppen, filmholdet, kollektivet er derfor en slags overordnet tema for dette nummer af CUT.
I sin artikel tager Tina Bødker udgangspunkt i spørgsmålet om, hvordan man mest hensigtsmæssigt kan danne grupper til en mediefagsproduktion og kommer med et konkret forslag til at løse problemer med at danne grupper. Et forslag, der imødekommer elevernes ønske om at have medindflydelse og er med til at give dem et medansvar for at arbejdet bliver velgennemført.
Lasse Abildgaard Jørgensen, der har været mediefagselev på Falkonérgårdens Gymnasium og haft Mediefag på b-niveau, har skrevet en artikel til dette nummer af CUT. Her kan vi møde nogle af de erfaringer som elever gør sig, når de mange gange i løbet af de tre gymnasieår skal arbejde sammen i grupper for at lave en film. Han slår til lyd for, at når en fælles lyst og passion for filmmediet optræder sammen med elevernes respekt for huinandens forskellighed og kompetencer, så er det sjovt at lave fiom, og man når til de bedste resultater.
Malene Moesgaard Ludvigsen går i sin første artikel nærmere ind i diskussionen om, hvordan dynamikken fungerer i grupper.Hvilke problemer er det vi møder og hvilke forklaringer kan der være på vanskelighederne.Hun kommer med eksempler på, hvilke teorier og metoder, der er blevet udviklet i forbindelse med forskningen siden de første eksperimenter i 1960´erne. Afslutningsvis kommer Malene med konkrete forslag til, hvordan vi som mediefagslærere skal arbejde med de situationer, vi nok alle kender, når grupper ikke fungerer eller enkeltelever stritter voldsomt imod.
Malene Moesgaard Ludvigsen skriver i sin næste artikel om den rolle som filmmediet kan spille i de unges selvforståelse og overvejer om man ligefrem kan sige at filmmediet skaber et rum for fordybelse og refleksion, som det kan være svært for de unge at finde andre steder. Hun har selv foretaget en fokusgruppeundersøgelse og en række interview med elever, og har det klare indtryk, at film fungerer som en art spejlingsobjekt, hvor især karakterne, men også musik og lyd, giver mulighed for at bearbejde den virkelighed, som de er en del af.
Men Malene Moesgaard Ludvigsen har ud over sine studier i mediefag og psykologi også været på rejse ind i de fleste mediefagslæreres og filmelskeres drømmeland, nemlig på road trip til Twin Peaks. Mere præcist vil det sige på besøg i området omkring Snoqualmie i Washington State, ”just five miles south of the Canadian border”, hvor den legendariske TV-serie og dens sequel er optaget. Så hvis ikke I har været der, endnu, så kan i tage med Malene til alle de kendte lokaliteter. Vi anbefaler en god kop kaffe og måske et stykke kirsebærtærte under læsningen af denne artikel.
Hans Oluf Schou og Andreas Halskov beretter i deres artikel om en flok heldige mediefagslæreres kursus i selveste Los Angeles her i foråret. De fortæller om, hvorledes idéen til kurset opstod,hvilken planlægning det krævede og om alle de fantastiske møder og oplevelser, som deltagerne fik.
I sin artikel benytter Jonas Kim Jakobsen betegnelsen videoremix til at dække over en bred vifte af audiovisuelle medier, der benytter eksisterende materiale til at skabe et nyt udtryk og narrativ.Videoremix er blevet karakteriseret som vor tids folk art. En praksis hvor almindelige mennesker kan gå i dialog med populærkulturelle fænomener ved for eksempel at hylde, kommentere eller parodiere Hollywoodfilm, tv-reklamer, politik og internetfænomener. Igennem de seneste par år har han nemlig gennemført forskellige typer af undervisningsforløb på folkeskole- og gymnasieniveau, hvor videoremix har været anvendt som et kreativt og kritisk redskab i medieundervisningen. Derfor vil han beskrive et kort forløb i videoremix som han har gennemført i to mediefagsklasser på c-niveau på Gladsaxe Gymnasium.
Michael Højer skriver i sin artikel om, hvorledes man har kørt grundforløbet på Favrskov Gymnasium, således at alle de kunstneriske fag havde timerne lagt samtidigt, så man havde mulighed for at arbejde sammen på tværs af fagene. Dette kulminerede på en “kunstnerisk dag”, hvor alle fagene spillede sammen. artiklen samler op på de mange erfaringer, man gjorde sig her.
Den filmhistoriske og filmteoretiske artikel i dette nummer er skrevet af Jeppe Laugesen, der beskriver de store russiske mestre Kuleshovs og Eisensteins overvejelser om klipning i de epokegørende år i det nye USSR i den revolutionære periode. Artiklen rummer en række eksempler på, hvorledes montagen blev udviklet og anvendt i periodens film. Disse eksempler vil helt sikkert kunne finde anvendelse i vores undervisning til at forklare forskellen på kontinuitetsklipningen og montageklipning. Noget der ofte forekommer svært at forstå for vore eleverde erfarinegr man gjorde
Når vi nu er ved det filmhistoriske, så har vi også Jonas Brethvads artikel om den danske film: Jetpiloter fra 1961. En ret usædvanlig film, der nærmest kan karakteriseres som en cocktail af romantisk melodrama, folkekomedie og militær propagandafilm. Læs selv nærmere om hvordan samarbejdet mellem det danske forsvar og Palladium Film udmøntede sig i denne film, hvor Ebbe Langberg og Henning Palner gennemborede det danske luftrum i deres Sabre fly, medens Susse Wold og Malene Schwartz ventede dem på landjorden. En nærmest glemt, men umådelig interessant film og absolut seværdig.
Af faste rubrikker her i CUT har vi naturligvis også de nyeste meddelelser fra bestyrelsen, hvor Michael Højer og Mette Wolfhagen Linnebjerg, blandt andet giver en forsmag på programmet til det kommende årsmøde.Og vi har nyt fra vores fagkonsulent, Mimi Olsen, som blandt andet skriver om en masse spændende materiale, som nu ligger på EMU´en.
Her på Østredaktionen har vi også været til elevfilmfestival Øst i Cinemateket. Det var lørdag den 3. februar. Som sædvanligt var der fuldt hus den dag. Masser af lærere og elever. I konkurrencen deltog 6 film på B-niveau og 8 film på B. Vinderne blev på C-niveauet filmene Hvor gærdet er lavest fra Roskilde Handelsskole og Coach Andre fra VUF og på B-niveauet Til hjulene falder af fra Nærum Gymnasium og Elevator fra Nørre Gymnasium. Efter vores mening er disse film på et meget højt niveau,og der må være lagt et meget stort arbejde i dem. Det er befriende at se, hvor mange genrer filmene repræsenterer. Fra gysere til artfilm, fra dokumentarer til eksistentielle dramaer. Og der var ovenikøbet et par af filmene, hvor mobiltelefonen ikke indgik som den dramaturgiske drivkraft. Vi vurderer at filmene er blevet bedre med årene. Vore elever er blevet mere mediebevidste og har en større teknisk beherskelse. Vi har som lærere fået bedre udstyr til rådighed, måske også nemmere at betjene, og vi har i vores undervisning arbejdet for at løse de problemer vi tidligere havde, for eksempel med lyden. Men vi kan også se, at arbejdet med dramaturgien og genrerne har betydet meget. Derfor var festivalen en fornøjelse at deltage i. Vi har også sidenhen anvendt nogle af filmene som eksempler til diskussion og inspiration i vores undervisning i forbindelse med eksamensproduktionerne. Det egner de sig i allerhøjeste grad til. Og for at runde temaet om gruppedannelse af, så er der noget der tyder på at grupperne, der har produceret disse film, har fungeret optimalt.
Til sidst skal det lige tilføjes, at vi her på Østredaktionen glæder os til efterårets filmpremierer. Selv om vi befinder os på alle mulige platforme til hverdag, så er biografmørkets magi dog noget, der stadigvæk trækker i os. Vi kan næsten ikke vente. Det er svært ikke at have kæmpestore forventninger til Lars von Triers nye film The House That Jack Built, som vi desværre må vente på helt til november. Tænk at vi herhjemme har én af de væsentligste europæiske filmkunstnere, som i mere end 30 år har udfordret og beriget os.
Seneste kommentarer