Af Martin Schantz Faurholt, undervisningsredaktør ved Det Danske Filminstitut
Gå på opdagelse i Carl Th. Dreyers banebrydende filmkunst. Filmcentralen/Undervisning præsenterer otte af Dreyers største film og et alsidigt undervisningsmateriale til gymnasierne. 50 år efter Dreyers død er filmene stadig aktuelle og giver unge modspil i både udtryk og indhold.
Carl Th. Dreyer skabte relativt få film, men har med sin moderne stil været skelsættende for auteurs som Francois Truffaut, Jean Luc-Godard og Lars von Trier. Filmene bliver ved at fascinere i dag, og for de unge søgende er der masser inspiration at hente i Dreyers eksistentielle mesterværker. Filmcentralens nye Dreyer-tema til gymnasiet bringer hans otte største værker op til nutiden. Materialet er frit tilgængeligt, mens det kræver abonnement på Filmcentralen at se filmene. Titlerne tæller klassikere som ’Jeanne d’Arc’, ’Vredens dag’ og ’Ordet’.
Kunst, kvinder og klippetempo
De syv undervisningsforløb i materialet lægger op til, at eleverne arbejder med Dreyers blik på filmen, kunsten og kvinden: ’Dreyer i filmhistorien – filmhistorien i Dreyer’ er et bredt tema om instruktørens filmhistoriske betydning. ’Den dvælende Dreyer’ dykker ned i hans eksperimenterende filmsprog, og ’Den maleriske Dreyer’ trækker paralleller mellem billederne og malerkunsten. ’Modernitet og mirakler’ belyser temaet tro, mens ’Kvinder og magt’ og ’Kvindeskikkelser i Dreyers film’ stiller skarpt på instruktørens passionerede kvindefigurer. Sidste emne, ’De nåede færgen’, er et tema om remediering. Det tager afsæt i en kortfilm af Dreyer baseret på en mytefortælling af Johannes V. Jensen.
Forløbene er lavet til dansk, mediefag, religion og billedkunst. Mål og omfang udspringer af fagenes læreplaner og kernefaglighed, og enkelte temaer er struktureret over flere fag. Til de filmæstetiske opgaver kan eleverne bruge Filmcentralens online Filmleksikon. De har derudover adgang til Det Danske Filminstituts omfattende og frit tilgængelige Dreyer-ressource, websitet carlthdreyer.dk. Desuden rummer materialet en række interviews om Dreyer og filmene. Her fortæller bl.a. den danske filminstruktør Pernille Fischer Christensen og tre gymnasieelever om deres filmoplevelser:
”Det, vi er vant til at se i dag, plejer at gå ret hurtigt i forhold til klip og handling. Men her er det, som om man falder ned i tempo og bare følger med,” siger en af eleverne.
At være et ægte menneske
Dreyer præsenterer livets mysterier med en enkelhed, som kun få filmkunstnere har været i stand til siden. I Dreyers fortællinger finder man hverken ironi eller surprise-effekter. Her møder man autentiske karakterer – gode som onde – og en vilje til at forstå selv deres mørkeste karaktertræk og handlemønstre. Ifølge Pernille Fischer Christensen er det hans største kvalitet:
”Når jeg ser Dreyer, er jeg aldrig i tvivl om, at her er en kunstner, som vil mig noget. Han forsvarer sine karakterers menneskelighed, selv de karakterer, der er besat af ondskab, overtro og fanatisme.”
Den myteomspændte instruktør var muligvis et formmæssigt geni. Men det er hans nuancerede menneskesyn, der gør hans værk relevant for publikum – på tværs af tid og alder.
Find Dreyers film og undervisningsmaterialet på Filmcentralen/Undervisning. I materialet finder man en grundig introduktion til brugen af temaet: https://filmcentralen.dk/gymnasiet/undervisning/carl-th-dreyer
Seneste kommentarer