De sidste år har mange gymnasier i hele landet deltaget i filmkonkurrencen “Fuld af liv”, som er en del Kræftens Bekæmpelse og TrygFondens indsats mod unges høje alkoholforbrug. Konkurrencen er eksekveret af Lommefilm, der har mange års erfaring med at lære unge mennesker at lave film – hele produktionen foregår på elevernes egne mobiler og redigeres på deres egne computere.
Konceptet er ligetil. Over en hel skoledag producerer eleverne i små hold deres egen kampagnefilm på 45 sekunder, der skal få seeren og filmholdet selv til reflektere over unges alkoholkultur. Dagen starter med et fælles oplæg, hvor eleverne får inspiration til hvad kampagnefilm kan og er, samt den nødvendige viden om alkohol og kulturen omkring det i Danmark.
Herefter skal eleverne prøve kræfter med at idéudvikle, skrive manuskript, tegne storyboard, filme og redigere en kort kampagnefilm på egen mobil eller iPad. Eleverne bliver desuden klædt på med viden om unge og alkohol, som skal danne baggrund for filmenes handling. Eleverne uploader de færdige film til www.lommefilm.dk, hvor de også kan gå ind og se hinandens film. Workshoppen afsluttes med, at eleverne stemmer om, hvilken af de mange film, der skal repræsentere netop deres gymnasium i den videre konkurrence. Konkurrencens bedste film kåres i sidste ende af en jury.
Konkurrencen ligger i efteråret og da det er 1.g’ere, der medvirker, er det altså relativt nye elever der deltager. Det betyder, at de unge får et fælles sprog omkring alkohol tidligt i deres studie og desuden bruger en del gymnasier filmdagen som en “ryste sammen” oplevelse, da eleverne for nyligt er kommet ud i deres stamklasser.
Udover at eleverne får en masse viden om alkohol og en fælles oplevelse, så får de også en masse viden om, hvordan man strikker en kort kampagnefilm sammen. Alle elever har optaget film på deres telefonen før, men det betyder ikke, at de kan fortælle i billeder og finde på en lille historie, der egner sig til at blive til en film, og det lærer de her. Selvom det hele laves på en dag, så kan eleverne nå overraskende meget, de film de producerer kan have ret høj production value. Og eleverne oplever, at de skal overholde dagens meget stramme deadlines for at nå i mål. De elever, som har filmerfaring har typisk ikke erfaring med at producere noget på så kort tid og derfor er det en rigtig god udfordring for dem. De elever, der ikke har prøvet at fortælle i billeder før, får en oplagt mulighed for at prøve det, og de erfaringer, de gør sig, kan bruges i andre sammenhænge.
Samarbejdet mellem gymnasierne, Lommefilm og de lærere, der er med på dagen er vigtig. Selvom Lommefilms undervisere er til stede og hjælper, så opnås de bedste workshops, når klassens undervisere også bidrager. Mediefagslærerne er typisk en stor hjælp, da de forstår genren, men andre faglærere er også ofte med til at præge dagen og hjælpe elever med at få så gode produktioner som muligt. Desuden er der en del undervisere i dansk og mediefag, der benytter sig af undervisningsmaterialet, der er produceret til kampagnen, i forbindelse med undervisning i andre klasser end dem, der deltager i konkurrence.
Når dagen er slut, har eleverne fået et produkt, som langt de fleste er stolte af, der er mange sjove film, men også en del seriøse. Alle filmene sætter fokus på de unges egen alkoholkultur, og giver dem en fælles forståelse og udgangspunkt for deres fremtidige fester. Sidst men ikke mindst har alle eleverne fået grundlæggende færdigheder i at fortælle kort og præcist på film, noget de kan bruge i andre fag og for deres egen fornøjelses skyld.
Fakta
25 gymnasier svarende til ca 5.000 elever deltager. I alt bliver der produceret mere end 1.000 film, som alle uploades til lommefilm.dk. Vinderfilmen i 2020 kan ses her: https://www.lommefilm.dk/kampagner/aktuelle/drik-mindre-oplev-mere-2020/#video-487213394
Interessert i at deltage:
Om lidt åbnes der for tilmelding til konkurrencen i 2021, kontakt Kasper B. Olesen på 61700029 / kasper@lommefilm.dk hvis du er interesseret i at høre mere om muligheden for at din skole deltager. Deltagelse er gratis.
Seneste kommentarer