Anmeldt af Søren Falgaard, Falkonergården Gymnasium & HF-kursus

Det er ingen hemmelighed, at pandemien har sat sit præg på forårets mediefagsundervisning. Det har været udfordrende at gennemføre undervisningen i et fag, hvor foråret som regel har kæmpe fokus på den store afsluttende mediefagsproduktion. Da landet lukkede ned, stod jeg forskellige steder med mine mediefagshold. Et hold var næsten færdige med at redigere deres produktion, men produktionerne lå fanget på skolens computere – og der ligger de stadigvæk. Andre hold var i gang med forproduktion og var nødt til at sadle om. 

Men hvad har jeg så gjort med mine hold i perioden? Ret hurtigt lagde Michael Højer en glimrende øvelse op i foreningens facebookgruppe, hvor eleverne skulle sende postkort, der på en kreativ måde fortalte, hvordan de havde det i perioden. Denne øvelse overtog jeg hurtigt og fik alle mine hold til at lave den. Det fungerede glimrende, selvom der var visse vanskeligheder med det tekniske hos nogle af eleverne. Derudover har jeg arbejdet en del med, at eleverne har lavet videoessays og podcasts – de har også fået lov til at se en del film og lave mange analyser i google drev. 

Færdige produktioner har jeg også fået ind. Her måtte eleverne jo så bare arbejde videre med deres ideer og få dem lavet så godt som muligt uden at kunne mødes. En del sadlede om og lavede deciderede produktioner, der tog udgangspunkt i coronakrisen – det viste sig, at teknikken og afstandskravene satte nogle begrænsninger, men historierne var der nu alligevel, og de blev også fortalt.

Alt i alt har det været en mærkelig tid med masser af videomøder med eleverne. Jeg savner dem og håber bestemt ikke, at næste år igen rammes af en pandemi.