Af Sara Lindberg, Brøndby Gymnasium

Ja, indrømmet – der har været små sten på vejen i dette forår… men her skal det handle om det gode, som mediefag har kunnet bidrage med i denne tid. Læs: Dette er ikke en kritisk analyse af gruppe vs. individ eller arbejdsforholdenes indflydelse på privatlivet i den virtuelle konkurrencestat – blot nogle overvejende positive iagttagelser fra et C-niveau hold.

Primært har mediefag været en fin modvægt til læsetunge fag. Vi valgte allerede fra begyndelsen, at perioden skulle være projektorienteret, så eleverne fik en oplevelse af, at de reelt fik mulighed for at lave ”eksamensfilm”. Og så havde vi jo også noget ekstra at give karakterer ud fra, hvis det blev nødvendigt – noget eleverne også fandt væsentligt.

Det endte med, at alle lavede to mindre (1-2 min) film, hvor de individuelt skulle lave et lille manuskript, filme og redigere selv. Tilbagemeldingen fra eleverne var, at de fleste syntes, det var SKØNT at få lov at arbejde med noget praktisk i en tid, hvor de ellers bare sad stille foran computeren hele dagen.

Den første film var deres individuelle ”eksamensfilm” med frit genrevalg. De afleverede både manuskripter med overvejelser omkring virkemidler og redigering, samt film. Ærligt talt – det blev nogle af de fineste film, jeg nogensinde har fået fra elever – og det er jo lidt kritisk, når de tydeligvis kunne lave bedre film uden min tætte supervision! Der var selvfølgelig nogle få, der ikke lige gad at aflevere noget og nogen, som syntes, at det var meget besværligt at skulle filme OG redigere selv, men de fleste var meget positive og fik vist, at de havde modtaget undervisning i mediefag 🙂   

Den anden film skulle mest af alt være en ”leg” med greenscreen og animation. Efter uger derhjemme begyndte eleverne at ligne sengeliggende zombier, så noget skulle ske. Igen et frit genrevalg og krav om brug af virkemidler, men derudover mere fokus på rent faktisk at få brugt et greenscreen-objekt aktivt og gerne meningsfuldt. Det lyder nemt ikk?? – Meeen her gik det op for lærerinden, at mange elever havde brugt deres telefon til første film og nu havde et problem. Mange havde PC og disse havde åbenbart ”personlige præferencer” i forhold til redigeringsprogrammer. Mange arbejdstimer senere ved jeg nu spændende ting om ydeevner, optimering af hastighed, installation på diverse forældrekodede computere og ikke mindst forskellige måder at flytte objekter på i mange forskellige (gratis) redigeringsprogrammer. Og så har jeg fået et foruroligende nært forhold til en super nørdet tech-fyr på YouTube:-/ Det var faktisk et rigtig sjovt og lærerigt projekt, både for mig og for eleverne. Og igen – der blev produceret virkeligt fantasifulde, fine og sjove små film!!

Det er klart, at der venter en del efterbehandling, når man modtager 24 manuskripter og 24 små film, men tiden har været givet rigtig godt ud. Eleverne har virket meget positive og motiverede i begge projekter og ikke mindst blev alle tvunget til at lære at arbejde i et redigeringsprogram. Det er jo er svært at lave en film selv, specielt hvis man enten ikke har fantasi eller er særlig teknisk, men det talte vi en del om undervejs, og eleverne spillede hurtigt med på præmissen. Det gik altså ret godt!

Skal vi så lave en masse virtuel undervisning til næste år? Helst ikke. Men vi skal helt sikkert bruge nogle af erfaringerne, og et enkelt individuelt mini-filmprojekt kan nok snige sig ind i planen…