Af Søren Holik Rasmussen, Fredericia Gymnasium

 

For nogle år siden, på en ferie i Brighton, gjorde jeg et fund i en af de hyggelige, velassorterede boghandlere, som englænderne er så gode til. Sammen med Ian Nathans Alien Vault, som nok mest var et nørdet fund til min egen fornøjelse, fandt jeg bogen Cinematic Storytelling af Jennifer Van Sijll. En bog, hvis forside lovede mig, at den kunne få mine amatør-produktioner til at ligne noget fra Hollywood. Bogen forklarede, hvordan kamera og klipning kunne komme til at se prof ud ved hjælp af nogle ganske smarte og ikke videre ressourcekrævende tricks. En hurtig gennembladring viste hurtigt, at der kunne være noget om det, og således beriget drog jeg hjem til DK med en lidt tungere kuffert og store tanker om de fantastiske elev-produktioner, der nu ville følge.

Det viste sig dog hurtigt, at så let skulle det ikke være. Bogen var ikke særlig pædagogisk opstillet og var relativt kompliceret læsning på engelsk, så der lå en del arbejde i at videreformidle guldkornene til eleverne. Ikke desto mindre brugte jeg dele af den, og når først arbejdet var gjort en gang, kunne det jo genbruges igen og igen.

Den gamle skat fra Brighton blev dog ret hurtigt ud-dateret, da jeg, inspireret af Cinematic Storytelling, faldt over Christopher Kenworthys bog Master Shots (i dette tilfælde 2nd edition).

Den gør nemlig det samme, men Kenworthy er en større pædagog.

Gennem 12 kapitler med hvert sit tema gennemgår Kenworthy en serie kameramoves og deres klipning, med tilhørende fotos og storyboardagtige tegneserier. Sammen med den skriftlige beskrivelse, som er på et rimelig simpelt engelsk, forklares meget tydeligt, hvordan de enkelte kameratricks udføres og bagefter sættes sammen. Alle eksemplerne er hentet fra film, så den flittige læser kan finde scenen og se den rigtigt.

Bogen er faktisk så god og pædagogisk indrettet, at alt, hvad jeg behøver at gøre, er at fotokopiere de relevante øvelser og dele dem ud til klassen. I løbet af FGs 1,5 times moduler kan en typisk medieklasse nå at pløje en to til tre øvelser igennem med optagelser, redigering og det hele. Resultaterne varierer naturligvis, men de fleste elever fanger pointen, og øvelserne er med til at gøre dem mere bevidste om, hvor varieret filmsprog egentlig er.

Master Shots (2nd ed.) byder på følgende temaer: fight scenes, chase scenes, entrances & exits, suspense, searching & creeping, dramatic shift, revelations & discoveries, shock horror, directing attention, car scenes, dialogue scenes, arguments & conflict samt love & sex scenes. Hvert kapitel byder på otte til ti øvelser, som i de flestes tilfælde kan udføres med en smartphone. Enkelte kræver noget mere avanceret udstyr og linser.

Specielt kapitlet om ”dialogue scenes” har jeg haft stor glæde af. I løbet af et enkelt modul gennemgår vi først i fællesskab, hvordan en typisk dialog opbygges, med shot-reverse-shot, over-the-shoulder skud og to-skud. Derefter går eleverne i mindre produktionsgrupper, blot bevæbnet med deres smartphones o.lign. Jeg har til lejligheden fotokopieret kapitlets otte øvelser, og hver gruppe vælger en og drager af sted for at udføre og redigere den. Når de er færdige, vælger de en ny… wash, rinse, repeat. Øvelserne byder på alternative og mere opfindsomme måder at afvikle en dialogscene på, alle med oprindelse i film som f.eks. Jean-Pierre Jeunets Amélie og Alexander Paynes Sideways. Brugt rigtig, kommer øvelsen ganske rigtig til at ligne en million.

I år er første år, hvor jeg sådan virkelig har gjort brug af Master Shots, men jeg forventer mig endnu større ting næste år. Bogen kan købes gennem Amazon og er en del af en større serie, som alle har god, praktisk (og teoretisk) viden at bidrage med til vores faglighed. Op mod dette års eksamen, kan jeg se, at nogle af de øvelser, vi har lavet, optræder i eksamensproduktionerne, og enkelte produktionsgrupper er endda begyndt bruge navnene på bogens øvelser, som var de begreber i sig selv.