Af Sara Lindberg, lektor på Brøndby Gymnasium

Er du også træt af at se elevfilm filmet på gymnasiet med en mobiltelefon som hovedkarakter? Så kunne du overveje at tvinge eleverne til at lave en dokumentarfilm med afsæt i et museumsbesøg. Det lyder måske liiiidt kedeligt – men det er det ikke…

Vi besluttede i år at prøve noget helt nyt! For det første ville vi forsøge at styre første produktion mere end normalt, så vi og eleverne kunne sammenligne produktionerne bedre samtidig med, at vi sikrede os, at de øvede sig i at bruge virkemidlerne. For det andet ville vi ud af huset. Vi besluttede derfor at tage dem alle med på Politimuseet, hvor de fik mulighed for at filme relevante ting, samt interviewe en museumsinspektør. Det er normalt ikke lovligt at filme på stedet, men de gjorde en undtagelse i den gode sags tjeneste. 

Alle fik samme opgave, nemlig at lave en dokumentar om Englemagersken, men med valgmuligheder i forhold til dokumentargenre, rekonstruktioner og dækbilleder. Sagen omhandler en kvinde, som i starten af 1900-tallet fik penge for at opfostre babyer født af desperate kvinder. Hun slog dem ihjel og bortskaffede dem, bl.a. ved at brænde dem. På Politimuseet findes bl.a resterne af den sidste baby i en rekonstrueret kakkelovn, samt en lille kjole og en lift. 

Det var tydeligt, at emnet ansporede dem til at tage projektet mere seriøst end normalt og de var meget interesserede i den historiske baggrund. Der var også fuld respekt omkring det at filme på museet, på trods af at sagen er ca. 100 år gammel. Mange var tydeligt berørte, da det gik op for dem, at det faktisk var et rigtigt babykranium de kiggede på… På mange måder var det et overmåde fint forløb og nogle gode film, der kom ud af det. Det betød tydeligvis noget, at det var et ”rigtigt emne”.

Eneste problem opstod, da alle grupper jo havde samme emne/sag og de slet slet ikke kunne finde ud af at holde snitterne væk fra de andres film på redigeringscomputerne. Det var svært at adskille filmene og det var jo første gang de sad ved computerne. Det havde vi ikke overvejet ville være et problem, men det kan man jo planlægge sig ud af en anden gang. Her et oprids over projektet:

Inden produktionsstart:

  1. Læse om tre dokumentartyper; den observerende, den interaktive og den klassisk autoritative.
  2. Se dokumentarerne ”Drabet uden lig”, Tv2.  “Fru Stæhr og mysteriet om babyliget på loftet”, DR,  “Danske mord: Englemagersken” DR. 
  3. Lyt til: Tabloid, DR Lyd, 25.9.22, fra 15.56 og ca. 15 min. frem: https://www.dr.dk/lyd/p1/tabloid-3/tabloid-37

Præproduktion:

  1. Planlæg dækbillede af forskellige steder og med forskellige virkemidler fx : politimuseet, Byretten, arrest, Enghavevej, Træer i vinden, Assistenskirkegården, pigtråd – Vestre udefra, evt. Truende bygning nedefra….
  2. Planlæg dramatisering/rekonstruktion af scene inkl. Virkemidler – fx: transport af babylig i kuffert, bortskaffelse af babylig på Assistens Kirkegården, konfrontation mellem Dagmar Overby og Karoline, der vil have sin baby tilbage.  
  3. Planlæg interview politihistorisk museum  
  4. Planlæg speak af grundhistorien til optagelse af lyd.
  5. Planlæg jeres egen intro. For inspiration se fire serieintroer: The Jinx (HBO), Drabet uden lig (TV2), True blood (HBO), Making a Murderer (Netflix) 

Optagedagen (vi har optagedage som starter kl. 12 og resten af dagen)

  1. Filme på museet
  2. Interviewe museeumsinspektøren
  3. Ud og filme rekonstruktioner, dækbilleder og speak. 

Postproduktion

  1. Dele dækbilleder og speak med en anden gruppe, så alle havde meget materiale. (Det tog dog alt for lang tid)
  2. Finde green screen/eller andet materiale til dobbelteksponeringer til intro. 

Stor succes!!! Kan klart anbefales!!!