Af Tor Nygård Kolding, Falkonergårdens Gymnasium

 

Da jeg som mediefagsunderviser for nogle år siden gik og grublede over, hvordan man kunne inddrage nogle af de nye og eksperimenterende genrer, der boltrer sig på de sociale medier, faldt mit valg ret hurtigt på Machinima. Genren befinder sig i grænselandet mellem computerspil og film. Man kan derfor anvende mange af mediefagets begreber og metoder til analyse, samtidig med at eleverne får en helt ny visuel legeplads, der sætter en lang række af lærerplanens kernefaglige kompetencer i spil.

Hvad er Machinima?

Machinima er, som navnet antyder, en sammentrækning af de to ord machine og cinema, og henviser således til genrens DNA; at skabe animationsfilm ved hjælp af allerede eksisterende computerspils grafiske ”maskiner”. Genren udsprang fra software crackers, der ønskede at sætte et fingeraftryk på de spil, de havde brudt koden til, og de lavede derfor små demofilm, der blev vist inden selve spillet. I 1993 blev first-person-shooter spillet Doom lanceret, hvilket var det første spil med en indbygget optagefunktion. I 1996 fulgte spillet Quake, hvor optagefunktionerne blev raffineret, og hvor man kunne spille multiplayer med flere sammen over netværk. Her opnåede de små animationsfilm hurtigt kultstatus og blev flittigt delt mellem de mange fans. Men genren blev først for alvor mainstream med oprettelsen af hjemmesiden machinima.com i 2000, der blev skabt af Hugh Hancock (manden der samtidig navngav genren). Og med youtubes lancering i 2005 tog genren for alvor skridtet væk fra en marginalsport for inkarnerede nørder til en kapitalstærk industri med flere af de store filmselskaber i ryggen. I dag laves der et utal af maschinima produktioner indenfor diverse genrer og formater, og ofte med komplekse narrative strukturer og med professionelle manuskriptforfattere og teknikere bag rattet.

Undervisningsforløbet

Det blev et 3.g B-niveau hold, der fik lov at prøve kræfter med genren. Selve forløbet blev sparket i gang med en filmteknisk næranalyse, der havde til formål at vise eleverne, at de ikke var helt på bar bund, når vi pludselig skulle beskæftige os med en genre, som særligt pigerne havde lidt svært ved at se det sexede ved. Vi så derfor den ca. 8 min lange machinimafilm ”GTA COPS episode 1”, hvorefter eleverne fik til opgave i par at lave en næranalyse af filmen. Der viste sig at være masser af fagligt guf at trække på, både hvad angår lyd, kamera- og klippeteknik, men samtidig også på højere taksonomiske niveauer som autenticitetsmarkører, metafiktion og intertekstuelle referencer, samt serieformatet og dramaturgisk opbygning.

Herefter tog vi et langt hop bagud i tid og gik mere historisk til værks de følgende moduler, hvor vi kiggede på computerspillets udvikling, de forskellige genrer og miljøer samt forskellen på film og computerspil. Teoretisk trak jeg i den forbindelse på Julie Baden Korch-Frandsen og Pernille Cecilie Koksbangs udmærkede bog ”Computerspil i dansk – Play the Game”, krydret med artikler, primært fra Ekko. Undervejs viste jeg eksempler, og som afslutning fik eleverne lov til at spille den danskproducerede perle ”Limbo”. Jeg valgte ”Limbo” som værk, da spillet både er billigt og uhyre simpelt i sin spilmekanik, mens det samtidig er ret komplekst dramaturgisk og har en filmisk æstetik, der gør sig godt analytisk. Eleverne lavede herefter videoessays med analyser af Limbo ud fra de teorier, vi havde gennemgået. Det fungerede derudover som en introduktion til den praktiske del, da eleverne måtte lære at optage inde i spiluniverset, for at finde gode eksempler til at underbygge deres analytiske pointer.

Modulplan

På eventyr i den grafiske motor

Den praktiske del af forløbet var uden tvivl det, jeg var mest spændt på. Efter at jeg selv havde leget lidt med teknikken, blev jeg klar over, at det ikke ville blive helt let.

Da eleverne var rutinerede og kendte hinanden godt i forvejen, fik de lov til selv at danne grupper og vælge, hvilket spilunivers de ønskede at tage udgangspunkt i. Det udmøntede sig ikke overraskende i flere rene drenge- og pigegrupper, hvor pigerne ville lave produktioner i det virkelighedsnære ”SIMS” spil, mens drengene ville ud og give den gas i ”GTA 5” (sidste skud på Grand Theft Auto serien.)

I præproduktionsfasen arbejdede vi med en forkortet udgave af forløbet i ethvert andet praktisk projekt, med udarbejdelsen af pitch, manuskript og storyboard. Herefter introducerede jeg forskellige teknikker til optagelserne, hvor de fleste faktisk endte med at vælge den mest simple, hvor man bevæger figurerne rundt (man spiller spillet!), mens man optager med Quicktimes skærmoptager funktion. Når de ønskede optagelser var i hus, importerede de indstillinger til premiere pro, hvor arbejdet så består i at ændre beskæring, klippe indstillingerne sammen, colorgrade og lave grafiske kamerabevægelser. Derudover gik en meget stor del af produktionsfasen med at få skabt et ordentligt lydbillede, da alt lyd måtte skabes asynkront. Og det viste sig faktisk at være meget berigende at kunne fokusere på at skabe gode dialoger og foley, uden samtidig at skulle fokusere på det visuelle. Eleverne blev på den måde mere bevidste om den auditive del af processen.

Overlevede vi eventyret?

Det korte svar er ja. Eventyret sluttede med en happy end. Alle grupper nåede i hus med deres projekter, og ingen af grupperne faldt 100% igennem. Der var selvsagt stor spredning i kvaliteten (se links med eksempler), men de fleste grupper havde mange kreative og sjove ideer, der langt henad vejen blev realiseret. Elevernes evalueringer var også positive, og selv de allermest skeptiske piger blev til sidst overvundet af computerspillets charme.

Jeg har nu kørt forløbet tre gange med diverse justeringer undervejs, og jeg har tilmed haft et hold til eksamen i 2018, hvor jeg derfor måtte inkludere et machinimacitat. Det fungerede upåklageligt. Jeg har dog stadig til gode at se en gruppe producere en machinima som eksamensproduktion. Det må fremtiden bringe.

Litteratur

Jesper Bo Petersen: Digitalt dukketeater. Filmmagasinet Ekko 21. april 2009.
Julie Baden Korch-Frandsen & Pernille Cecilie Koksbang: Computerspil i dansk. Play the Game. Systime lab, 2019
https://en.wikipedia.org/wiki/Machinima

Machinima film

GTA COPS. Episode 1.

Every Sims machinima ever

Red vs. Blue. 1. sæson.

 

Videoessay

Videoessay – analyse af Limbo

 

Elevproduktioner

Paradise Hotel

Trippet

 

Machinima værktøjer 

Quicktime
Garys Mod
Source Filmmaker

Derudover selvfølgelig et godt klippeprogram som premiere pro, final cut eller Da Vinci.

One Comment

  1. Hvilket klip har du brugt til eksamen?
    jeg kører forløbet nu, men vil gerne have lidt hjælp til eksamensklip.
    vh
    Mads /HF & VUC FYN

Leave a Comment

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *